Wykonawcę modernizacji łącznie ok. 3 km linii tramwajowej wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa w Sosnowcu ponownie wyłoniły koordynujące przedsięwzięcie Tramwaje Śląskie - podał sosnowiecki samorząd. To jeden z większych projektów dot. istniejących linii tramwajowych w regionie.
Mają to być też kolejne już prace przy torowiskach tramwajowych w Sosnowcu. We wrześniu ub. roku zaczęła się zakontraktowana wiosną br. budowa liczącego ok. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze. W listopadzie tramwajowa spółka podpisała umowę na remont i rozbudowę torowiska wzdłuż ul. Małachowskiego, a w tym roku zamierza ogłosić przetarg na prace wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
Jak przypomniał w czwartek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, w przetargu na prace wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa TŚ dostały dziesięć ofert w przedziale 34,6-44,9 mln zł brutto. Tramwaje planowały przeznaczyć na nie 28,1 mln zł.
Ponieważ mimo wyższych kwot, większość ofert zmieściła się w kosztorysie inwestorskim spółki, Tramwaje zwiększyły budżet zamówienia i pod koniec października ub. roku wybrały wykonawcę, który zaoferował najniższą cenę: spółkę Tor-Krak. Następnie w listopadzie unieważniły wybór - ze względu na zarzuty wniesione w odwołaniu przez innego oferenta.
W czwartek nastąpił ponowny wybór najkorzystniejszej oferty; ponownie wybrana została oferta spółki Tor-Krak. Mam nadzieję, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana w najbliższych tygodniach tak, by wykonawca mógł jak najszybciej rozpocząć prace - skomentował, cytowany przez Łysego, prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Planowane na 22 miesiące prace mają objąć całą infrastrukturę linii tramwajowej wzdłuż sosnowieckich ulic 1 Maja i Andersa. Wymienionych zostanie 6 km pojedynczych torów i przebudowanych 14 peronów przystankowych. Pojawią się nowe słupy z trakcją elektryczną. Odnowione zostaną przejazdy drogowe prowadzące do indywidualnych domów i osiedli. Uzupełniony zostanie system dróg rowerowych.
Przewidziane do odnowienia lub budowy odcinki sieci tramwajowej w tym mieście są jedną z większych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Cały projekt zakładał do niedawna: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów (ostatecznie będzie ich 50).
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.