Do Sławkowa (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, dotarło w ub. roku 40 pociągów z kontenerami z chińskiego miasta Xi'an. W grudniu uruchomiono kolejne połączenie, z miasta Chongqing - podała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), będąca operatorem tej linii.
Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków, po modernizacji infrastruktury, od ponad roku przyjmuje i przeładowuje towary, docierające koleją z Chin.
Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem przyjechał do Sławkowa na początku stycznia zeszłego roku. Łącznie w minionym roku spółka PKP LHS uruchomiła na trasie z Chin do Sławkowa 40 pociągów, przewożąc łącznie ponad 3 tys. kontenerów (tzw. TEU). Tym samym spółka zanotowała 92-procentowy wzrost w segmencie transportu intermodalnego. Pociągi z Chin do Sławkowa przemierzyły w sumie ok. 400 tys. km.
Brak konieczności przeładunku kontenerów na granicy oraz przeznaczona wyłącznie do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiły osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu - pociągi z Xi'an docierają do Euroterminalu Sławków w około 12 dni.
W grudniu ub. roku do połączenia z Xi'an w środkowych Chinach dołączył pociąg z miasta Chongqing, położonego blisko 800 km dalej na południe. Oprócz trasy przez Rosję i Ukrainę (stacja graniczna Suzemka), PKP LHS wraz z partnerami uruchomiła również nową trasę do stacji Sławków LHS przez Białoruś (przejście graniczne Goryn-Udrytsk).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.