W ruchu Ziemowit kopalni Piast-Ziemowit kończy się eksploatacja bloku E w części południowej, w pokładzie 209. W ciągu minionych sześciu lat eksploatowano tam siedem ścian. Wydobycie z ósmej dobiegnie końca niebawem. Po niej przyjdzie czas na węgiel z części północnej pokładu 209 w bloku D.
Nawet do dwóch kilometrów wybiegu i ponad trzy metry wysokości – takie były parametry ścian w części południowej bloku E w ruchu Ziemowit. W sąsiedniej, północnej, spodziewane są podobne warunki geologiczno-górnicze.
– Szacowane zasoby to ok. 9 mln t węgla energetycznego, wystarczy na kilka lat fedrowania. Spodziewamy się przede wszystkim zagrożeń wodnych, pożarowych i tąpaniowych, a więc typowych dla naszego ruchu. Stosujemy odpowiednią profilaktykę. Do eksploatacji przygotowywana jest kolejna ściana – wyjaśnia Michał Sładek, kierownik działu górniczego w ruchu Ziemowit.
Spore wybiegi
Równolegle trwają intensywne prace przygotowawcze do rozpoczęcia eksploatacji w pokładzie 215 i 318. W pokładzie 215 planowanych jest do wybrania 11 ścian. Pierwsza z nich ruszy już w br. Z kolei w pokładzie 318 będzie 5 ścian. Ich eksploatacja rozpocznie się w 2022 r. Wszystkie mają charakteryzować się sporymi wybiegami, dochodzącymi do 2 km. Wydobycie w br. planowane jest na poziomie ok. 2,8 mln t.
Załogi Oddziałów GZL-1 i GZL-2 wzorowo przygotowały do eksploatacji fronty robót w ruchu Ziemowit. Fot. Kajetan Berezowski
– Załoga doskonale sprawdziła się w dobie pierwszego i drugiego ataku pandemii koronawirusa. Napływające informacje o szerzeniu się pandemii wzbudzały poważne obawy o to, czy uda się zrealizować założony na zeszły rok plan. Dziś już wiadomo, że się powiodło. Począwszy od stycznia tempo robót jest dobre. Założenia związane z wydobyciem i pracami na przygotówkach prowadzone są na bieżąco. W pełni też realizujemy plan inwestycyjny – zapewnia Paweł Pruba, zastępca kierownika Działu Inwestycji i Przygotowania Produkcji.
Utrzymać poziom
W 2020 r. wydobycie w ruchu Ziemowit przekroczyło 3 mln t. Największe uzyskano ze ściany 922, prowadzonej w pokładzie 209 w bloku D. Wyniosło ponad 1,1 mln t! Wybieg ściany miał 1885 m, długość 195 m, a maksymalna wysokość 3,2 m. Ściana jest nadal wybierana.
– W minionym roku sumaryczna długość wydrążonych wyrobisk korytarzowych wyniosła niespełna 10 000 m. Chcemy ten poziom utrzymać w 2021 r. – dodaje Michał Sładek.
Warto zatem wspomnieć o trwającej w Ziemowicie modernizacji rozdzielni głównej RD2 na poziomie 500. Zasila ona cały poziom, gwarantując ciągłość pracy maszyn i urządzeń, w tym pompowni głównej. Plany związane z uruchomieniem nowych frontów wydobywczych wymagają przygotowania rozbudowanego systemu odwadniania, składającego się z pompowni oddziałowych, rejonowych i poziomowych, wraz z siecią rurociągów. Za ten odcinek prac odpowiadają górnicy z oddziału MPSZ-Z, mechanicznego ds. górniczych wyciągów szybowych i głównego odwadniania ruchu Ziemowit.
Trzeba też wspomnieć o sporych inwestycjach w maszyny. W ścianie 107, ostatniej w pokładzie 209, pracuje nowy kombajn produkcji firmy Eickhoff. W niedługim czasie dotrze kolejny, będzie fedrował węgiel w pokładzie 215 w ścianie 501. Inwestycje w ruchu Ziemowit nie omijają także zakładu mechanicznej przeróbki węgla. W najbliższych latach ma ulec zwiększeniu produkcja ekopaliwa węglowego Karlik 26 o kaloryczności powyżej 26 MJ/kg.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Za to Lędziny Głęboka bo lędzinioki to nie imieloki wszystko dadzą se wcisnąć
No i po co tyle rabanu jak złoże Imielin Pólnoc nie będzie wybierane?