Uruchomienie dodatkowych 48 połączeń Kolei Śląskich, kosztem ok. 9,2 mln zł, sfinansuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Będzie to zwiększenie dotychczasowego wsparcia GZM, które w ub. roku - przy tej samej liczbie dotowanych kursów, lecz mniejszej tzw. pracy eksploatacyjnej - wynosiło 6 mln zł.
Podobnie, jak w dwóch poprzednich latach, środki Metropoliii zostaną przekazane samorządowi woj. śląskiego, który jako organizator przewozów kolejowych, zleca ich wykonywanie m.in. wojewódzkiej spółce Koleje Śląskie.
Uchwałę o udzieleniu pomocy finansowej woj. śląskiemu na realizację organizowania wojewódzkich przewozów pasażerskich w 2021 r. przyjęło zgromadzenie GZM na sesji w grudniu ub. roku. W poniedziałek Witold Trólka z biura prasowego Metropolii poinformował o szczegółach tegorocznego wsparcia.
Najwięcej, 20 dotowanych połączeń, dotyczy trasy Gliwice - Katowice. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach: Tychy Lodowisko - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (12 połączeń), Tychy Lodowisko - Katowice (11 połączeń), Sosnowiec Główny - Gliwice (3 połączenia) oraz Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Gliwice (2 połączenia).
Odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Witek na grudniowej sesji informował, że w 2020 r. dotowana była taka sama liczba połączeń w tych samych relacjach.
„W 2021 r. praca eksploatacyjna dofinansowanych przez GZM połączeń wyniesie ponad 390 tys. pociągokilometrów, to jest o ok. 100 tys. więcej niż w poprzednim” - zastrzegł cytowany w poniedziałek przez Trólkę dyrektor departamentu komunikacji i transportu w urzędzie metropolitalnym Lucjan Dec.
„Wynika to z faktu, że dofinansowaniem zostanie objętych więcej kursów pociągów w dni robocze, a część z nich pojedzie w dłuższych relacjach” - wyjaśnił Dec uściślając, że liczba finansowanych z budżetu GZM pociągów zależy od ilości taboru, jakim dysponują Koleje Śląskie oraz od przepustowości linii kolejowych.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia od miesięcy akcentuje, że mimo że byłaby gotowa finansować więcej połączeń KŚ, na głównych szlakach kolejowych w regionie przepustowość jest bliska wyczerpania, dlatego kluczowe jest dobudowanie dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.
Władze GZM wskazują, że finansowanie dodatkowych połączeń Kolei Śląskich w obrębie miast i gmin Metropolii traktują jako zgodne z z koncepcją Kolei Metropolitalnej. Jest to jeden z głównych projektów GZM - zakładający tworzenie sprawnej sieci połączeń komunikacyjnych w oparciu o rozwój kolei.
Wobec ograniczeń w infrastrukturze Metropolia realizuje obecnie jedyny realny do wykonania "wariant 0" Kolei Metropolitalnej. Zakłada on poprawę oferty przewozowej przy lepszym wykorzystaniu obecnych możliwości. GZM zwiększa przy tym wysokość dofinansowania dodatkowych połączeń: w 2019 r. było to 1,2 mln zł, w 2020 r. 6 mln zł, a w obecnym ok. 9,2 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.