Rewitalizację 40 km ważnej dla kolejowego ruchu towarowego trasy Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle kończy spółka PKP PLK. Warte 265 mln zł prace poprawiły infrastrukturę dla pociągów m.in. z Górnego Śląska w stronę portów.
Chodzi o połączenie obejmujące odcinki linii kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872 na terenie woj. śląskiego oraz opolskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe udostępniają je przewoźnikom pod kątem m.in. wywozu węgla ze śląskich kopalń w kierunkach zachodnim i północnym. Umowę na wykonanie prac podpisano z firmą PORR w październiku 2017 r.
"Odbudowano tory, zmodernizowano mosty, zakończyły się zasadnicze prace na liniach Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle. Pociągi towarowe jeżdżą szybciej, z prędkością do 90 km/h. Skrócił się czas przewozu towarów. Na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki odbudowany został drugi tor. Po 10 latach pociągi znów jeżdżą po linii 199 na odcinku Rudziniec Gliwicki - Sławięcice" - wyliczyły w piątkowej informacji PLK.
Spółka zaznaczyła, że linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia m.in. transport z woj. śląskiego do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Towary jadą też na południe i wschód do granicy z Czechami w Chałupkach i granicy z Białorusią w Małaszewiczach.
- Istotnym efektem realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego jest zwiększenie możliwości i efektywności przewozu towarów - powiedział cytowany w informacji prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Spółka podała m.in., że dzięki zwiększeniu przepustowości na trasie Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle obecnie kursuje nią dwukrotnie więcej składów, niż rok temu.
W ramach prac na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Sławięcice - Stare Koźle wymieniono 40 km torów. Zamontowano tzw. ciężki typ sieci, co ma zapewniać dobre warunki przejazdu pociągom towarowym. Zainstalowano 30 nowych rozjazdów i przebudowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 mostów i 12 wiaduktów.
Na terenie woj. opolskiego zmodernizowany został most kolejowy o długości 67 metrów, między Sławięcicami a Kędzierzynem Koźlem, nad Kanałem Kędzierzyńskim. Przebudowano również m.in. most na Kanale Gliwickim oraz wiadukty kolejowe w Paczynie i Pisarzowicach koło Toszka.
Zmodernizowano nastawnie m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym i remont 10 przejazdów kolejowo-drogowych mają zapewniać wyższy poziom bezpieczeństwa. Nowe tory, rozjazdy i obiekty inżynieryjne dzięki zastosowanym materiałom i rozwiązaniom mają też ograniczać hałas i oddziaływanie kolei na środowisko.
Wartość projektu pn. "Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle" wyniosła ponad 265 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac jest planowane do kwietnia 2021 r.
W woj. śląskim oraz na terenach sąsiednich regionów PLK dzięki remontom zwiększały się w ostatnim czasie możliwości przewozu ładunków m.in. na liniach: Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze, Katowice Ligota - Tychy oraz Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia czy Wyczerpy - Chorzew Siemkowice.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.