We wtorek, 12 stycznia, w Świnoujściu dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu br.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine - PAP) składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic - poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej.
TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 m tunelu.
- Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana - powiedział dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak. - Do opuszczenia tarczy o wadze 280 t użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 t - dodał.
Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.
- Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP (stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny - PAP) - powiedział inżynier kontraktu z firmy SWECO Bogusław Konopko. - Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM. Prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji cały czas kontynuowana jest produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM - dodał Konopko.
Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 m pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 m. Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 m tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 m. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą, który ma 1377 m - wynika z informacji magistratu.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskie; resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.