Czeski prywatny przewoźnik kolejowy RegioJet zamierza na wiosnę 2021 r. uruchomić połączenie na trasie Praga-Kraków-Przemyśl. Firma uzyskała decyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą mu prawo otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce.
Będzie to druga czeska prywatna firma kolejowa, która operuje na trasie Praga-Kraków. Od lipca 2018 takie połączenie ma w ofercie Leo Express.
Jak poinformował RegioJet w środowym komunikacie, przewoźnik uzyskał już wszystkie pozwolenia na wstęp na polski rynek - w ostatnich dniach Urząd Transportu Kolejowego udzielił zgody na dostęp do infrastruktury oraz przydzielenie tras.
Codzienne połączenie kolejowe będzie funkcjonowało jako nocne z odjazdem z Pragi, Przemyśla i Krakowa w godzinach wieczornych i porannym przyjazdem do stacji docelowych. W Polsce pociąg zatrzyma się jeszcze na stacji Czechowice-Dziedzice. Na stacji Przemyśl Główny zapewnione będzie skomunikowanie składu z połączeniem RegioJetu i ukraińskiego partnera do Lwowa.
Dokładna data uruchomienia połączenia zależy od zniesienia ograniczeń związanych z epidemią Covid-19. Uruchomienie połączenia wstępnie zaplanowanie jest na przełomie marca i kwietnia 2021 roku.
Jak przypomniał Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet cytowany w komunikacie, wejście na polski rynek było w planach czeskiego przewoźnika od dłuższego czasu.
"Od wiosny 2021 roku zaoferujemy codzienne połączenie Krakowa i Przemyśla z Pragą, Ołomuńcem i innymi miastami w Republice Czeskiej. Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów RegioJet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu" - zapowiedział.
Pasażerowie pociągów będą mieć możliwość wyboru standardu podróży - dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, jak i kuszetki oraz wagony sypialne.
Przewoźnik podkreślił, że rozszerzenie sieci nocnych połączeń RegioJet zbiega się w czasie z działaniami europejskich przewoźników kolejowych, a także Unii Europejskiej dyskutujących o dalszym rozwoju nocnych połączeń kolejowych w Europie, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywie dla transportu samochodowego i lotniczego.
Jak wspomniano w komunikacie, RegioJet swymi działaniami wpisuje się w tę inicjatywę, niemniej podkreśla, że musi być to wspólny projekt łączący wszystkich przewoźników - państwowych i prywatnych. Według przedstawionych danych RegioJet swymi pociągami nocnymi przewozi rocznie około 250 tys. pasażerów, a ich liczba stale rośnie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.