10 grudnia oficjalnie oddano do użytku zmodernizowaną płytę gliwickiego lotniska z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m drogą kołowania i płytą postojową Obiekt, którego modernizacja pochłonęła 27,9 mln zł, ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo.
Inwestycja oprócz płyty i pasa startowego obejmuję także infrastrukturę okalającą z parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową. Jak przekazali gliwiccy urzędnicy nowy pas startowy będzie można w przyszłości wydłużyć nawet do 1,3 km. Dzięki inwestycji miejski samorząd chce uruchomić na lotnisku loty biznesowe, turystyczne i cargo.
– Plany wokół lotniska już zaczynają się realizować. Pas startowy powstał. Zachęcam do dalszej współpracy, aby jak najszybciej otoczenie lotniska się zmieniało, aby pas startowy był jak najintensywniej wykorzystywany – mówił podczas uroczystego otwarcia prezydent Gliwic Adam Neumann.
Ożywienie ruchu na lotnisku jma być nawiązaniem do przedwojennych tradycji. Gliwiccy urzędnicy przypominają, że uruchomione 1916 roku lotnisko, było postrzegane przez ówczesne władze jako główny port lotniczy Górnego Śląska. Od 1925 roku działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1931 roku odbył się tam niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób. Regularne loty obsługiwały pasażerów z Gliwic do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska, Odessy, Teheranu, Hamburga czy Londynu. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.