Rozluźnienie rygorów w strefach czystego transportu, ale i obowiązek ich tworzenia od 2030 r., carsharing na buspasach i bez opłat za parkowanie, brak opłat na drogach krajowych dla pojazdów niskoemisyjnych - to propozycje zmian w ustawie o elektromobilności.
Projekt zmian w ustawie Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało w piątek, 20 listopada. Zaproponowało przede wszystkim duże zmiany w regulacjach dotyczących stref czystego transportu. Ich tworzenie od 1 stycznia 2030 r. ma być obowiązkowe dla wszystkich gmin powyżej 100 tys. mieszkańców.
Przy tworzeniu strefy gmina będzie musiała przyjąć plan rozwoju komunikacji miejskiej na terenie strefy oraz stworzenia miejsc parkingowych dla pojazdów, objętych ograniczeniami. Przez trzy lata po utworzeniu strefy pojazdy, objęte ograniczeniami, będą mogły do niej wjeżdżać odpłatnie, ale opłata nie może przekraczać 2,50 zł za godzinę.
Do katalogu pojazdów, które będą mogły wjeżdżać do stref - elektrycznych, na wodór, napędzanych CNG, czy LNG dodano również pojazdy na LPG czyli autogaz oraz spełniające określone normy emisji spalin Euro.
W projekcie wprowadza się definicję carsharingu i zachęty dla operatorów w postaci zwolnienia z opłat za parkowanie oraz możliwości poruszania się po buspasach. Samochody z carsharingu, oraz auta elektryczne i wodorowe będą mogły jeździć po buspasach do końca 2025 r.
W projekcie znalazły się zasady wyznaczania buspasów na drogach ekspresowych i autostradach zlokalizowanych na terenie miasta, których zarządcą jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.