Usługa elektronicznego doręczenia korespondencji z urzędów będzie dla obywateli dobrowolna i bezpłatna - poinformowała w piątek Poczta Polska, która będzie realizować e-doręczenia jako Wyznaczony Operator Cyfrowy. E-korespondencja będzie dostępna od 1 października 2021 r.
W środę Sejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych, która ma zrewolucjonizować komunikację państwo-obywatel. Według nowych przepisów, jeżeli obywatel złoży deklarację, że chce otrzymywać korespondencję od organów państwa drogą elektroniczną, organy państwa będą komunikowały się z nim w ten sposób. Usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i darmowa.
Jak wskazała w komunikacie Poczta Polska przyjęta ustawa zakłada, że to każdy z nas będzie mógł zdecydować, czy będzie chciał otrzymywać urzędowe pisma w dotychczasowej formie, czy też będzie je odbierać w swoim komputerze, laptopie czy smartfonie. Usługa e-doręczenia będzie nie tylko dobrowolna, ale też bezpłatna dla obywateli.
Co ważne, e-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym - czytamy.
Według prezesa Poczty Polskiej Tomasza Zdzikota, zamiana korespondencji papierowej w cyfrową jest nieuchronna. - Intensywnie przygotowujemy się w Poczcie do zinformatyzowania procesu i dostrzegamy, jak bardzo pandemia przyspieszyła ten trend - wskazał. Dodał, że dla spółki jest to spore wyzwanie, ale wie, że pocztowcy wywiążą się z tego zadania.
Podkreślił, że Poczta Polska jako Cyfrowy Operator Wyznaczony zobowiązana będzie zarówno do zachowania tajemnicy korespondencji, jak również jej bezpieczeństwa cyfrowego. - Zarząd spółki zdecydował o stworzeniu własnego software house Poczty Polskiej. Chodzi o to, by możliwie w najkrótszym czasie osiągnąć zdolność do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla Poczty systemów informatycznych - wyjaśnił Zdzikot.
Poczta Polska zapewnia, że będzie realizować usługi e-doręczenia z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa, w oparciu o wymagania wynikające z przepisów europejskich (rozporządzenia eIDAS, norm ETSI). "Będzie to gwarancją dla uczestników procesu, że Spółka jako zaufana strona trzecia, nie ma dostępu do korespondencji przekazywanej w ramach e-doręczeń" - czytamy.
Spółka zaznaczyła, że doręczenie znacząco różni się od zwykłego e-maila. "Poczta Polska będzie zobowiązana do zapewnienia integralności korespondencji. Oznacza to, że przesyłka wysłana przez nadawcę nie może być naruszona i zmieniona aż do czasu odbioru jej przez adresata. Ponadto usługa e-doręczenia zapewnia jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiory, co również różni ją od zwykłej wiadomości mailowej" - wyjaśnia. Dodaje, że spełnienie norm europejskich będzie potwierdzał zewnętrzny audytor niezależny od Poczty Polskiej.
Poczta Polska wskazała, że będzie miała "szczególną rolę" do odegrania w przypadku świadczenia usług dla osób, które albo nie będą chciały otrzymywać korespondencji na skrzynkę do doręczeń elektronicznych, albo też z różnych powodów nie mają dostępu do Internetu.
"W przypadku tej grupy obywateli spółka będzie realizować usługę hybrydową, która jest swoistym pomostem między usługą doręczeń elektronicznych, a usługą doręczeń tradycyjnych. Ważnym elementem tego procesu jest jego bezpieczeństwo oraz automatyzacja" - czytamy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.