Przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Frycza-Modrzewskiego w Bytomiu i skrzyżowania tej ulicy z ul. Zabrzańską zamówiły spółka Tramwaje Śląskie i bytomski samorząd. To fragment linii tramwajowej łączącej Bytom m.in. z Rudą Śląską.
Przetarg na wykonanie tych prac ruszył w marcu br. W czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada poinformował o podpisaniu umowy z wyłonionym spośród sześciu oferentów wykonawcą - spółką Silesia Invest. Wykona ona prace za 16,8 mln zł brutto.
Przedmiotem zamówienia jest przede wszystkim przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Frycza-Modrzewskiego w dzielnicy Szombierki. Torowisko zostanie przebudowane razem z siecią trakcyjną od skrzyżowania ul. Zabrzańskiej i Frycza-Modrzewskiego do ul. Młyn Szombierski - na długości około 1,3 km.
Na odcinku od ul. Zabrzańskiej do Skweru Larischa zaprojektowano torowisko dwutorowe, co oznacza, że zostanie one wydłużone w stosunku do obecnego o ponad 200 metrów. Na pozostałym odcinku torowisko pozostanie jednotorowe.
Część tramwajowa zadania opiewa łącznie na ok. 10,5 mln zł netto. Nieco ponad 3 mln zł jest warta natomiast zamówiona przez miasto rozbudowa i odnowienie skrzyżowania ul. Frycza-Modrzewskiego i Zabrzańskiej do ul. ks. Włodarskiego. To miejsce, w którym zbiegają się główne śródmiejskie połączenia drogowe Bytomia, Zabrza oraz Rudy Śląskiej.
Na realizację zadania w zakresie tramwajowym wykonawca ma czas do kwietnia 2022 r., a w zakresie miejskim - do końca września 2021 r.
W marcu br. TŚ informowały o podpisaniu umowy na modernizację odcinka tej samej trasy tramwajowej po stronie Rudy Śląskiej. W ramach wartej blisko 26 mln zł umowy przebudowywane jest blisko 3 km linii, od bytomskiej granicy do wiaduktu kolejowego w dzielnicy Chebzie, wraz z budową nowej mijanki w rejonie ul. Młyn Szombierski. Prace prowadzone przez Tor-Krak mają zostać wykonane do marca 2021 r.
Tramwaje Śląskie prowadzą swoją część tego zadania (a także m.in. prace w Rudzie Śląskiej) w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakładał do niedawna remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (ostatnio z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk biegnących od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim przekracza 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach. Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.