REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
5 listopada 2020 13:35 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 3.6 tys. odsłon

Baza turystyczna na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego nie jest zwiększana od lat, nie są planowane nowe obiekty

- Zjawisko masowej turystyki to rzecz stosunkowo nowa, coś z czym mamy do czynienia w ostatnich latach - mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego
fot: ARC/TPN

- Zjawisko masowej turystyki to rzecz stosunkowo nowa, coś z czym mamy do czynienia w ostatnich latach – stwierdza w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie SZYMON ZIOBROWSKI, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Kilka tygodni temu, jak wielu mieszkańców Śląska i Zagłębia, byłem w Dolinie Kościelskiej, a w niej kilkutysięczny tłum turystów...

Turyści wrócili w Tatry. Największy ruch jest tradycyjnie w weekendy, a liczba turystów zależy w bardzo dużej mierze od pogody, która dopisała w czerwcowy weekend Bożego Ciała, kiedy po raz pierwszy po lockdownie turyści tak tłumnie ruszyli na nasze trasy.

Czy Tatrzański Park Narodowy był już wtedy przygotowany organizacyjnie, by przyjąć takie ilość turystów po przerwie koronawirusowej?

Tatrzański Park Narodowy działa zgodnie z zaleceniami rządu. W momencie kiedy parki narodowe miały zostać otwarte, TPN również został otwarty z uwzględnieniem obowiązujących zasad i nakazów. Te przepisy, jak dobrze wiemy, są sukcesywnie zmieniane.

My nadal zalecamy turystom, by na tatrzańskich szlakach zachowali dystans 2 m od innych turystów, unikali gromadzenia się na trasach i w strefach wypoczynkowych, starali się nie dotykać ław, ławo-stołów, barierek, ogrodzeń bez zabezpieczenia, np. rękawiczek, ze względu na ryzyko zakażenia, a po powrocie do domu umyli dokładnie ręce. Przypominamy też o wynoszeniu ze sobą wszystkich śmieci. Ponownie uruchomiliśmy Punkt Informacji Turystycznej i Centrum Edukacji Przyrodniczej, ale już z uwzględnieniem nowych zasad zwiedzania.

Na czym one polegają?

Obiekty zostały odpowiednio przygotowane: informacje o nowych zasadach są umieszczone przed wejściem do nich, w budynkach stoją stacje do dezynfekcji rąk. Otwarta została Jaskinia Mroźna, w której również wprowadzone zostały zmiany. Przy wszystkich w punktach wejścia do Parku i toaletach umieściliśmy stojaki z płynami do dezynfekcji rąk, z których mogą korzystać turyści. Płyny są również dostępne na naszych parkingach. Dezynfekowane są także toalety.

Dużą zmianą jest wprowadzenie e-biletów. Myśleliśmy o tym już od jakiegoś czasu. Ale aktualna sytuacja zmobilizowała nas do zrealizowania tych planów już teraz.

Obecnie turyści mają możliwość zakupu biletów wstępu do TPN drogą elektroniczną przez stronę tpn.pl lub w aplikacjach SkyCash i mPay (ta opcja działa już od jakiegoś czasu). Ruszyła także internetowa rezerwacja miejsc parkingowych na Palenicy Białczańskiej za pośrednictwem strony tpn.pl, którą będziemy rozwijać w najbliższym czasie.

W jakim zakresie wiosenna przerwa wpłynęła na kondycję finansową TPN?

Opierając się na danych z ub.r., to od marca do początku czerwca, kiedy turyści wrócili na nasze szlaki, straciliśmy łącznie ze sprzedaży biletów, za opłaty parkingowe i najem, ok. 2 mln zł przychodów. Jak będzie wyglądała sytuacja finansowa TPN na koniec obecnego roku, to jeszcze tego nie wiemy. Porównując miesiące – marzec, kwiecień, maj 2020 r. do tego samego okresu w 2019 r., to sprzedaż biletów wypada dużo gorzej.

Być może okres od czerwca będzie już bardziej zbliżony do zeszłorocznego, np. bardzo tłoczny na naszych szlakach był długi czerwcowy weekend. Oczywiście podjęliśmy pewne działania mające na celu zabezpieczenie naszego budżetu.

Czy nie wzrosną ceny biletów wstępu do TPN, aby poprawił on swój wynik finansowy?

Nie wykluczamy, że w najbliższym czasie bilety mogą nieco podrożeć, ale tylko te w sprzedaży tradycyjnej, okienkowej, natomiast ceny biletów on-line pozostaną bez zmian, bo taką formę zakupu rekomendujemy od jakiegoś czasu. Decyzja o podwyżkach była poprzedzona badaniami.

Z badań tych wynika, że jest duża akceptacja społeczna dla podniesienia cen biletów. Tylko 3 proc. pytanych uznało cenę za wysoką, ale aż 30 proc. za zbyt niską w stosunku do tego, co Park oferuje. Większość badanych byłaby w stanie zapłacić za bilet 10 zł, ale w tej chwili uważa 8 zł za cenę optymalną.

Badani turyści traktują bilet wstępu jako partycypację w kosztach ochrony przyrody, rozumieją, na co przeznaczane są te środki i to akceptują. Warto także pamiętać, że 15 proc. wpływów z opłat za wstęp na teren TPN wspiera Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe i działalność ratowniczą.

Jak TPN wykorzystał fakt, że w tym roku Polacy w większości wypoczywali w kraju, co preferuje rząd...

Nie wykorzystaliśmy tego faktu w jakiś szczególny sposób. Co roku okres wakacyjny, urlopowy jest dla nas intensywnym czasem. A czy tego lata i jesieni było mniej, czy więcej turystów? To wkrótce się przekonamy.

Tatrzański Park Narodowy, który ma ponad 21 tys. ha i 250 kilometrów szlaków turystycznych, w tym roku świętuje 65-lecie powstania. Jaki jest bilans tego okresu?

Sprzedaż biletów wstępu na teren TPN prowadzona jest dopiero od 1992 r., to ona pozwala na prowadzenie statystyk liczby turystów odwiedzających nasz Park. Nie ma danych sprzed 60 czy 40 lat. Zjawisko masowej turystyki to rzecz stosunkowo nowa, coś z czym mamy do czynienia w ostatnich latach.

Śledząc statystyki od 2013 r. – dostępne także na naszej stronie internetowej – widać, jak liczba sprzedanych biletów rosła z 2 942 494 do 3 947 350 w roku ubiegłym. Rekord padł w 2018 r., kiedy na tereny TPN weszło aż 3 973 589 turystów.

Baza turystyczna na terenie TPN nie jest zwiększana od lat, nie planujemy nowych obiektów w samych Tatrach. Modernizowane i remontowane są budynki już istniejące - schroniska należące do PTTK. W Parku jest 8 schronisk oraz 4 punkty gastronomiczne. Nie planujemy obchodów 65-lecia TPN, uroczyście świętowaliśmy 60-lecie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LXZBG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]