Wkrótce minie rok od wydania zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy tunelu w Świnoujściu. Ma on połączyć pod dnem rzeki Świna polską część wyspy Uznam z wyspą Wolin. Samo rozpoczęcie prac podziemnych ma nastąpić jednak dopiero w 2021 r.
Na razie mamy za sobą kolejne etapy załatwiania formalności. Po tym, jak Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie 7 października 2019 r. wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie prac, inwestor mógł wejść na teren budowy. Wiadomo, że z tunelu skorzystają wyłącznie pojazdy samochodowe. Ma być on niedostępny dla rowerzystów i pieszych. Nie przewidziano też rezerwy dla ewentualnego doprowadzenia linii kolejowej z Wolina na Uznam.
- PKP nie są zainteresowane przedłużeniem linii kolejowej na wyspę Uznam. Wyspa ta w większości należy do Niemiec. Tylko niewielką jej część zajmuje miasto Świnoujście - informuje Jarosław Jaz, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia.
Inwestycja ma być przeprowadzona przy użyciu maszyny do drążenia tuneli, zwanej też tunelownicą lub pod angielskim skrótem TBM. Taką technologią wykonano też tunele samochodowe pod Martwą Wisłą w Gdańsku, czy też obecnie tunele kolejowe w Łodzi, łączące stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
Zgodnie z harmonogramem prac, drążenie tunelu w Świnoujściu ma się rozpocząć w marcu 2021 r. Po zakończeniu inwestycji, z obecnych dwóch przepraw promowych łączących wyspy Wolin i Uznam, zachowana zostanie tylko jedna.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.