Od piątku kierowcy mogą korzystać z nowego węzła na zmodernizowanym 2,5-kilometrowym odcinku drogi nr 44 w Tychach (Śląskie) - przekazali lokalni samorządowcy. To już ostatni etap tej największej ostatnio w mieście drogowej inwestycji.
Przebudowa odcinka ul. Oświęcimskiej w Tychach (droga nr 44) wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland) trwała od początku sezonu budowlanego 2018 r.
Głównym elementem modernizacji jest układ bezkolizyjnego węzła z dwujezdniową estakadą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, obsługującą główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską. Poniżej, po obu stronach, powstały dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą, które tworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego.
Trasa na estakadzie, w ciągu DK44, została oddana do użytku końcem 2019 r. Teraz zakończono prace układu drogowego pod obiektem - będące ostatnim elementem całej przebudowy. W piątek rzeczniczka Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Agnieszka Kijas przekazała, że obiekt przeszedł pomyślnie odbiór i został dopuszczony do ruchu.
- Kolejnym krokiem będzie demontaż ronda tymczasowego na DK 44 w rejonie fabryki FCA. Te prace zostaną przeprowadzone z początkiem przyszłego tygodnia i będą powodowały niewielkie utrudnienia - zasygnalizowała Kijas.
- Co więcej, równolegle wyremontowany zostanie odcinek ul. Turyńskiej, jaki biegnie poza zakresem inwestycji. Chodzi o fragment od wysokości nowej nawierzchni, do granicy z Bieruniem. W poniedziałek nastąpi przekazanie placu budowy, a o szczegółach będziemy informować w oddzielnych komunikatach - podała rzeczniczka tyskiego MZUiM.
Modernizacja ul. Oświęcimskiej (DK 44) od węzła Wartogłowiec (z DK1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakładała znaczącej rozbudowy. Droga nadal ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, na wspólnej jezdni. Jej szerokość została jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawiły się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Wstępem do przebudowy tyskiego odcinka DK44 była budowa ronda na ul. Oświęcimskiej oraz połączenia z ulicą Serdeczną. Podczas przebudowy m.in. tą drogą wytyczono objazd zamkniętego na czas zasadniczych robót odcinka.
Było to pierwsze przygotowanie do przebudowy obciążonej drogi nr 44, przecinającej miasto w osi wschód-zachód. W połowie 2014 r. zakończyła się prowadzona przez tyski samorząd kompleksowa przebudowa drogi krajowej nr 1 (ul. Beskidzkiej), która udrożniła tranzyt przez Tychy w osi północ-południe (ostatnio wykonywano jeszcze naprawy gwarancyjne).
Tychy rozpoczęły projektowanie inwestycji na drodze nr 44 w 2008 r. Zgoda została wydana w 2012 r. Potem miasto przygotowało wyceniony na ponad 207 mln zł unijny projekt, który na początku br. uzyskał gwarancję 167 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.