Zatrudniająca ok. 2,2 tys. osób fabryka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach, która od połowy marca nie produkuje samochodów z powodu pandemii koronawirusa, przedłużyła przerwę w produkcji o kolejny tydzień, do 7 czerwca.
Z wcześniejszych nieoficjalnych informacji, docierających m.in. do przedstawicieli działających w fabryce związków zawodowych wynikało, że poprzednie przedłużenie przestoju, do 31 maja, miało być już ostatnim, a 1 czerwca tyski zakład miał wznowić produkcję samochodów. Ostateczna jednak - mimo uzgodnień ze związkami i wdrożeniu w zakładzie wielu procedur bezpieczeństwa - w piątek zapadła decyzja, że również w przyszłym tygodniu fabryka nie będzie produkować aut.
- Obecnie zakład w Tychach jest już w pełni przygotowany do wznowienia produkcji - zarówno pod względem technicznym, jak i - przede wszystkim - pod względem bezpieczeństwa i zachowania rygorów sanitarnych - zapewniła w piątek PAP rzeczniczka FCA w Polsce Beata Dziekanowska, potwierdzając jednak, że w pierwszym tygodniu czerwca fabryka nie będzie jeszcze prowadzić produkcji.
Początkowo zakładano, że zakład wznowi działalność 30 marca, po dwutygodniowym przestoju; później czas trwania przerwy w produkcji kilkakrotnie przedłużano, w odstępach tygodniowych.
W tyskim zakładzie trwają przygotowania do uruchomienia produkcji. M.in. zamontowano kamery termowizyjne, wykrywające podwyższoną temperaturę u wchodzących do fabryki pracowników, wprowadzono też dodatkowe środki bezpieczeństwa w halach produkcyjnych oraz pomieszczeniach socjalnych.
O tym, że wznowienie produkcji było planowane na 1 czerwca, informował w środę w portalu społecznościowym działający w tyskiej fabryce FCA związek Sierpień 80. Związkowcy poinformowali także o zawarciu aneksu do kwietniowego porozumienia z dyrekcją.
- W treści aneksu zawarto porozumienie dotyczące obniżenia czasu pracy na miesiąc czerwiec o 16 godzin, a co za tym idzie obniżkę wynagrodzenia za ten miesiąc o ok. 10 proc. od teoretycznej płacy, a nie - tak jak dotychczas podczas postoju ekonomicznego - o 20 proc. Dwa dni, o które zostanie obniżony czas pracy, zaplanowano jako wolne na 12 czerwca (dzień po Bożym Ciele), jak również 29 czerwca - podał związek.
Brak produkcji w pierwszym tygodniu czerwca formalnie nie będzie czasem przestoju - w piątek po południu dyrekcja zakładu ma uzgodnić ze związkowcami m.in. zasady wynagradzania pracowników w tym okresie.
Przed przestojem fabryka w Tychach wytwarzała dziennie średnio ponad tysiąc samochodów - ponad 2,5-miesięczny przestój oznacza ubytek w produkcji rzędu ok. 60 tysięcy aut. Firma - jak deklarowali wcześniej jej przedstawiciele - spodziewa się jednak, że po okresie epidemii odbudowany zostanie popyt na wytwarzane w Tychach małe samochody.
Zakład FCA w Tychach, w którego produkcji dominuje wytwarzany tu od blisko 13 lat Fiat 500, w ub. roku wyprodukował w sumie 263 tys. 176 samochodów, wobec 259 tys. 448 w roku 2018 (3728 aut więcej niż rok wcześniej).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.