Trzy oferty dostał samorząd Dąbrowy Górniczej w ponowionym przetargu na budowę centrum przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w tym mieście.
Poprzednie postępowanie zostało unieważnione ze względu na zbyt wysokie ceny. Także w obecnym przetargu, w którym budżet określono na 200 mln zł brutto, oferty opiewają na kwoty od 286,2 mln zł brutto do 315,9 mln zł brutto. W obecnej procedurze przewidziano jeszcze aukcję elektroniczną.
Zamawiana w jednym postępowaniu budowa centrum przesiadkowego wraz z przebudową układu torowego głównej stacji w Dąbrowie Górniczej to ważny element wspólnych inwestycji dąbrowskiego magistratu i spółki PKP PLK.
W trwającym od 19 listopada ub. roku pierwszym przetargu zamawiano prace związane z budową centrum przesiadkowego, okolicznego układu komunikacyjnego, jak i przebudową stacji kolejowej, wraz z budową nowych przejść i przejazdów pod linią kolejową. Termin realizacji całości robót przewidziano na wiosnę 2023 r.
Do przetargu, jak okazało się w połowie lutego br., zgłosiło się dwóch wykonawców. Przy budżecie zamówienia 250 mln zł brutto, konsorcjum Budimeksu i spółki PRB Tor zaproponowało cenę 269,5 mln zł brutto, a konsorcjum firm Nowak Mosty i Gretasport - 317,6 mln zł brutto. Po analizie ofert magistrat opublikował ogłoszenie o unieważnieniu przetargu, z powodu przekroczenia budżetu.
W ponowionym przetargu, opublikowanym 3 kwietnia br., m.in. skrócono część wymaganych okresów gwarancji i wydłużono okres realizacji jednej z drogowych części zamówienia. Otwarte w piątek oferty złożyły w nim: konsorcjum BPBP, Primost Południe i PRB Tor (286,2 mln zł brutto), konsorcjum Nowak Mosty i Complex (309,6 mln zł brutto) oraz Budimex (315,9 mln zł brutto). Przewidziano jeszcze aukcję elektroniczną - na platformie zamówień PKP PLK.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności...", zakładający stworzenie kompleksowej oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.
Miasto nawiązało ścisłą współpracę ws. jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowym założeniem "Promowania zielonej mobilności..." jest poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.
PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty przebudowy układów torowo-peronowych stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku Gołonogu. Wokół zaprojektowano m.in. tunele pod torami i centra przesiadkowe; miasto będzie budowało też kolejne drogi rowerowe.
Zamawiany w pierwotnym oraz powtórzonym teraz przetargu etap prac dotyczy rejonu dworca w centrum, gdzie m.in. założono budowę centrum przesiadkowego - z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki. Zaplanowano przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz przebudowę peronów i układu torów stacji, który przyszłościowo ma umożliwić rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.