Funkcjonowanie sieci rowerów miejskich w pięciu miastach, obejmujących 1,5 tys. jednośladów, dostępnych na 160 stacjach wypożyczeń, koordynuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. To drugi taki sezon, w którym GZM finansuje wymianę rowerów między miejskimi systemami.
Wszystkie systemy w GZM - na podstawie odrębnych umów - obsługuje obecnie spółka Nextbike Polska. Od wiosny 2019 r. staraniem GZM stały się one interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.
W środę biuro prasowe Metropolii zapewniło, że także w tym roku można przemieszczać się rowerami Nextbike między miastami GZM w ramach systemu zintegrowanych wypożyczalni miejskich. Dotąd w tym roku rowery miejskie uruchomiło tam pięć miast. Od 6 maja ruszyły Katowice i Siemianowice Śląskie. 9 maja wystartowały Chorzów oraz Tychy. Od 11 maja z rowerów można korzystać w Sosnowcu.
Integracja sieci w GZM oznaczająca, że rowerzysta może wypożyczyć standardowy rower w jednym z miast członkowskich i zostawić go w innym, nie wiąże się z wydatkami zarówno ze strony użytkowników, jak i samorządów. Wymianę rowerów między systemami finansuje bowiem Metropolia.
Cytowany w środowej informacji oficer rowerowy GZM Marcin Dworak przypomniał, że miasta zaczęły uruchamiać wypożyczalnie po złagodzeniu rządowych restrykcji związanych z epidemią. - Rower przestaje się kojarzyć wyłącznie z rekreacją, to bezpieczny środek przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy - pomocny przy załatwianiu codziennych spraw - podkreślił Dworak.
Podkreślił, że Metropolia traktuje rower jako element całego systemu transportowego. - W tym roku w czasie pandemii koronawirusa zyskał on nowe znaczenie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jazdę na rowerze. Zapewnia on bezpieczny dystans oraz daje minimum dziennej aktywności fizycznej - podkreślił.
- Niewykluczone, że efektem walki z koronawirusem będzie większa popularność roweru, a władze samorządowe będą traktować rozwój infrastruktury rowerowej jako ważny priorytet w rozwoju mobilności miejskiej - uznał Dworak.
W ub. sezonie użytkownicy zintergrowanych w GZM systemów wypożyczali w nich rowery blisko 800 tys. razy. Wykonali ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczali się między Katowicami i Chorzowem (ok. 23 tys. razy), Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi (3,9 tys.) oraz Katowicami i Siemianowicami (ok. 2,3 tys.).
Zintegrowany system wypożyczalni obejmuje rowery standardowe. Inne typy rowerów: familijne, cargo, dziecięce czy z fotelikami do przewozu małych dzieci, należy nadal zwracać w obrębie tego samego miasta. Łącznie w 2019 r. Metropolia dofinansowała 3,6 tys. relokacji.
Władze GZM akcentują, że aby zminimalizować ryzyko zakażeń operator systemu będzie dwa razy dziennie dezynfekował jego newralgiczne elementy, jak kierownice, siodełka, manetki, zapięcia i terminale. Zaleca się, by użytkownicy korzystali z rękawiczek ochronnych i używali własnych środków dezynfekujących. Nadal obowiązuje też rządowy nakaz używania maseczek ochronnych
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.