W ramach rozbudowy morskiego Terminala Naftowego PERN w Gdańsku cztery zbiorniki na ropę naftową, w tym trzy o pojemności po 100 tys. metrów sześc. każdy oraz jeden o pojemności 45 tys. metrów sześc. zostaną przekazane do eksploatacji w październiku tego roku - podała spółka.
PERN zapowiedział jednocześnie, iż ostatni zbiornik w ramach rozbudowy jego gdańskiego Terminala Naftowego, czyli piąty o pojemności 45 tys. metrów sześc., zostanie włączony do infrastruktury w sierpniu 2021 r.
Jak przypomniał PERN, odpowiadając na pytania PAP, projekt rozbudowy Terminala Naftowego w Gdańsku rozpoczął się na początku 2019 r. i zakłada budowę pięciu zbiorników na ropę naftową o łącznej pojemności 390 tys. metrów sześc. Obecnie obiekt, największy tego rodzaju w Polsce, służący do składowania i blendowania (mieszania - PAP) ropy naftowej, posiada sześć zbiorników, każdy o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. oraz infrastrukturę towarzyszącą, jak np. rurociągi.
PERN podkreślił, że rozbudowa jego Terminala Naftowego w Gdańsku to odpowiedź spółki na wyzwania, przed którymi stoi jej grupa kapitałowa, jak np. rosnące zapotrzebowanie na pojemności magazynowe dla ropy naftowej. - Terminal pozwoli na jeszcze bardziej efektywną obsługę tankowców zawijających z ropą do Naftoportu, zwiększy możliwości separacji różnych jej gatunków, a także zapewni nowe pojemności klientom PERN, którzy coraz więcej surowców sprowadzają do Polski drogą morską - zaznaczyła spółka.
W ten sposób, jak wskazał PERN, "zostanie zwiększona możliwość dywersyfikacji dostaw ropy naftowej dla krajowych rafinerii, co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo energetyczne Polski w zakresie ropy i paliw". Spółka zwróciła przy tym uwagę, że rozbudowa pojemności jej gdańskiego Terminala Naftowego należy do realizowanego przez nią programu Megainwestycje, który wynika z przyjętej przez Radę Ministrów w 2017 r. "Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym", a także ujęty został w strategii PERN do 2022 r.
- Cztery zbiorniki, trzy o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy oraz jeden o pojemności 45 tys. metrów sześc., zostaną przekazane do eksploatacji w październiku tego roku. Ostatni zbiornik, o pojemności 45 tys. metrów sześc., zostanie włączony do istniejącej infrastruktury w sierpniu 2021 r. - zapowiedział PERN, odnosząc się do harmonogramu rozbudowy gdańskiego Terminala Naftowego.
Spółka wyjaśniła, iż w ramach tej inwestycji został zakończony już montaż konstrukcji stalowej czterech pierwszych zbiorników oraz próba hydrostatyczna zbiornika o pojemności 45 tys. metrów sześc. - "z wynikiem pozytywnym"; na kolejnych trzech zbiornikach trwają prace przygotowawcze do prób hydrostatycznych.
Jak podał PERN, rozpoczęcie prac budowlanych związanych z piątym zbiornikiem, o pojemności 45 tys. metrów sześc., było możliwe dopiero po usunięciu niezinwentaryzowanej wcześniej kolizji podziemnej na głębokości 4 do 10 metrów "w postaci historycznego wzmocnienia nabrzeża, zasypanego później na etapie refulacji". - Wykonano już fundament żelbetowy i piaskowy zbiornika. Na początku czerwca planowane jest rozpoczęcie montażu konstrukcji stalowej - dodała spółka.
PERN przypomniał, że wykonawcą rozbudowy jego gdańskiego Terminala Naftowego jest konsorcjum Naftoremont-Naftobudowa, jako lider oraz firma Agat, jako partner, natomiast inżynierem budowy jest Bilfinger Tebodin Poland, a projektantem PGNiG Gazoprojekt.
Jako ciekawostkę PERN podał m.in., że zbiornik o pojemności 100 tys. metrów sześc. - a takie właśnie obiekty powstają m.in. w Terminalu Naftowym spółki w Gdańsku - zmieściłby zawartość 1176 wagonów cysternowych, przy czym składający się z nich pociąg miałby długość 20 km; z kolei stal użyta do wybudowania wszystkich pięciu nowych zbiorników wystarczyłaby do wzniesienia dwóch wież Eiffla.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.