Jedna z ośmiu ofert w przetargu samorządu Sosnowca na przebudowę placu przed tamtejszym dworcem kolejowym mieści się w budżecie inwestycji - wynika z informacji miasta na temat postępowania. To już trzecia próba pozyskania wykonawcy inwestycji szacowanej na 8,6 mln zł brutto.
Do pierwszego, ubiegłorocznego przetargu nikt się nie zgłosił. Potem wyłoniona z wolnej ręki ukraińska firma poinformowała, że ze względu na pandemię koronawirusa nie jest w stanie zrealizować kontraktu. Miasto ogłosiło więc kolejny przetarg - z wydłużonym z 10 do 13 miesięcy czasem realizacji inwestycji.
W tym postępowaniu oferty otwarto w ostatnim tygodniu. Jak podał następnie samorząd, na realizację przeznaczył 8,6 mln zł brutto. W tych ramach zmieściła się jedna z ośmiu ofert. Złożyła ją firma AGC Bytom, która zaproponowała cenę 8 mln zł brutto (w regionie wykonawca ten kończy akurat rewitalizację zabytkowej wieży ciśnień w Będzinie Grodźcu - wraz z nowym urządzeniem jej otoczenia).
Samorząd Sosnowca przeanalizuje teraz otrzymane oferty. Prace projektowe pod kątem nowej reprezentacyjnej przestrzeni przed dworcem wykonano w 2018 r. Umowa z katowicką pracownią Amaya Architekci była następstwem wygranego przez nią w 2017 r. konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy tej części śródmieścia.
Cały teren przed sosnowieckim dworcem kolejowym jest przecięty ważną miejską arterią, ul. 3 Maja. Miasto - przy wsparciu środków unijnych - wyremontowało w ostatnich latach tę ulicę na odcinku ponad 4 km. Równolegle skorzystało z pomocy katowickiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich w organizacji konkursu na nowy kształt głównej reprezentacyjnej przestrzeni.
Zwycięska praca zakładała m.in. wygospodarowanie po zachodniej stronie ul. 3 Maja, przed dworcem kolejowym, nowego placu, roboczo nazwanego Placem Metropolii, przy którym mógłby stanąć nowy budynek (obecnie znajduje się tam przede wszystkim parking; po przebudowie plac miałby pełnić wyłącznie funkcję publiczną).
Amaya Architekci proponowali też częściowe przykrycie obniżonej części Placu Stulecia (nazywanego popularnie Patelnią), po wschodniej stronie ul. 3 Maja, w którym mieści się pasaż handlowy i skąd prowadzi obszerne przejście podziemne do dworca i na drugą stronę linii kolejowej. Przykrycie Patelni miałoby pozwolić m.in. na wygospodarowanie na poziomie gruntu nowego placu, mogącego służyć np. jako miejsce pod stragany, scenę czy lodowisko.
Ze względu m.in. na koszty realizacji zakres umowy z pracownią objął jedynie strefę bliższą dworcowi: mieszczącą się między dawnym domem handlowym "Sezam" z jednej strony oraz kościołem Najświętszego Serca Pana Jezusa z drugiej strony - do osi ulicy 3 Maja. Ta część projektu została też istotnie zmodyfikowana.
W związku m.in. z miejskim planem adaptacji do zmian klimatu, w ostatecznym projekcie zwiększono ilość roślin, przewidując np. dodatkowych kilkadziesiąt drzew czy zielone zadaszenia konstrukcji wejść do pasażu podziemnego i nowego budynku gastronomicznego. Uwzględniono wiele przejść między zielenią, z małą architekturą i siedziskami.
W południowej części placu zaplanowano budynek usługowy, zbudowany na planie okręgu, z kilkudziesięcioma metrami kwadratowymi przestrzeni, pod kątem gastronomii. Na wysokości dworca kolejowego wyznaczono miejsce z parkingiem typu kiss and ride, a także miejsca do parkowania i infrastrukturę dla osób niepełnosprawnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.