Umowę na budowę pierwszej od 38 lat nowej linii tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisały we wtorek Tramwaje Śląskie. Licząca blisko 4 km trasa będzie przedłużeniem obecnej linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.
Według wtorkowej informacji spółki, konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty ma wykonać inwestycję w ciągu kolejnych 33 miesięcy. Wartość umowy to prawie 109 mln zł brutto. Przedsięwzięcie jest ujęte w wartym ponad 1 mld zł unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w centralnej części woj. śląskiego.
Jak przypomniał w informacji o umowie sosnowiecki magistrat, gdzie podpisano umowę, obecna trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w aglomeracji, oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończona jest pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części rozległego osiedla.
- Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak - z różnych względów, głównie finansowych - nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI w. pojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą inwestycję do końca - powiedział cytowany prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
Miasto przypomniało, że w pierwszej perspektywie unijnej priorytetem Tramwajów i władz Sosnowca były modernizacje istniejących torowisk, w tym trasy linii nr 15 wzdłuż ul. 3 Maja do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka przewidziano na drugą perspektywę.
- Czekaliśmy na tę inwestycję od lat - podkreślił prezydent miasta Arkadiusz Chęciński.
Nowa, zaprojektowana już, blisko czterokilometrowa linia ma biec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.
W pierwszym przetargu na wykonanie tej inwestycji, który trwał w pierwszej połowie 2019 r., spłynęła tylko jedna oferta - znacznie powyżej budżetu 97,3 mln zł brutto. W drugim postępowaniu - przy utrzymanym budżecie - było pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto, złożyło konsorcjum firm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną - za prawie 109 mln zł brutto - konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwaje wybrały droższą z tych dwóch ofert, wyżej punktując zadeklarowane w niej doświadczenie osób mających realizować inwestycję.
We wtorek tramwajowa spółka zastrzegła, że zakontraktowany już wykonawca najpierw m.in. zoptymalizuje istniejący projekt budowlany i uzyska decyzje administracyjne. Dlatego pierwszy etap, projektowy, może potrwać do 12 miesięcy, choć pewne etapy mogą skończyć się wcześniej i część prac już wówczas ruszy.
Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.