Ponad 10 kilometrów nowego przebiegu Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna otworzył w piątek, 10 kwietnia, w południe samorząd tego miasta. Warta ponad 430 mln zł inwestycja powstawała - przy wsparciu funduszy unijnych - od kwietnia 2017 r.
Budowa głównego rybnickiego fragmentu Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna to największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w woj. śląskim. Bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek z dopuszczalną prędkością 100 km/h stał się obwodnicą Rybnika. Częściowo powinien rozładować ruch w mieście i znacznie skrócić dojazd do węzła autostrady A1 w sąsiednich Żorach.
Umowę na wykonanie inwestycji (z firmą Intercor, za 352,6 mln zł) miejscowy samorząd podpisał pod koniec kwietnia 2017 r. Budowa zakończyła się 31 grudnia ub.r. Od tego czasu trwały procedury odbiorowe.
W piątek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień poinformowała o otwarciu - w południe - trasy dla kierowców. Cytowany przez nią prezydent miasta Piotr Kuczera wyraził żal, że otwarcie przypadło na czas, w którym trudno o powszechne korzystanie z inwestycji.
- Nie zmienia to faktu, że to niezwykle ważny, długo oczekiwany dzień dla naszego miasta. Ta droga nie tylko na stałe zmienia krajobraz południowej części Rybnika, ale co ważniejsze - staje się osią jego dalszego rozwoju, naszym oknem na świat - ocenił Kuczera, życząc szerokiej drogi.
Otwarta już dla ruchu trasa wiedzie od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej. Z okolicznymi drogami wiąże ją pięć węzłów. Jeden z nich przechodzi w zbudowaną w ramach tego samego przedsięwzięcia, liczącą niespełna kilometr tzw. Drogę Śródmiejską: alternatywne połączenie nowej arterii ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.
Całkowity koszt budowy sięgnął 433,7 mln zł (w tym 290 mln zł unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020). Najdroższym elementem była estakada nad tzw. międzytorzem - warta ok. 62 mln zł. Ogółem na liczącej ponad 10 km trasie - o charakterze drogi głównej przyspieszonej - powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.
Władze Rybnika deklarowały ostatnio starania o lepsze połączenie wybudowanej drogi z autostradą A1 w Żorach. Na razie, po otwarciu bezkolizyjnej trasy, będzie trzeba z niej docierać do autostradowego węzła przez skomplikowany układ łącznic i rond.
Rybnik szuka też finansowania na budowę kolejnego odcinka Drogi Regionalnej na swoim terenie: od ul. Wodzisławskiej do ul. Sportowej u granicy sąsiednich Rydułtów (ma on być jednojezdniowy). Miasto dysponuje projektem, uzgodnieniami środowiskowymi i ma pozwolenie na budowę; przeprowadzono też wykup nieruchomości i gruntów.
Wyjaśniając miejscowym rowerzystom, biegaczom czy rolkarzom, że ze względu na sytuację nie mogli oni - na wzór otwarć niektórych innych dużych inwestycji w regionie - zostać wpuszczeni na nową trasę przed kierowcami. Kuczera przypomniał, że stała trasa dla tak przemieszczających się mieszkańców powstała wzdłuż nowej Trasy Śródmiejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.