Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że do końca grudnia 2020 r. połączy województwa łódzkie i śląskie autostradą A1. Prace prowadzone są nawet nocą, m.in. przy budowie nowych wiaduktów. Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 r.
Deklaracja nie oznacza jednak końca problemów z przejazdem. Na razie GDDKiA zapowiada uruchomienie jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystane zostaną trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. W ten sposób kierowcom zostaną udostępnione po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
- Do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach. Tak aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę - mówi p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.
Częstochowsko-łódzki odcinek autostrady A1 ma burzliwą historię, składającą się z nieoczekiwanych przerw w pracy i gwałtownych zrywów. Prace udało się podgonić zimą, z uwagi na sprzyjające warunki. Obecnie kontynuowane jest wykonanie nasypów i wykopów oraz wykonywanie tymczasowej nawierzchni dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1.
Równocześnie prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych. Trwają także roboty roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych
Na kluczowej dla tego odcinka obwodnicy Częstochowy większość prac, włączając w to przetargi na ekrany akustyczne, czy oświetlenie węzłów również zmierzają ku końcowi. Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu.
GDDKiA podejmuje wszelkie działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczną się roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.