Zakład Przeróbki Mechanicznej Węgla kopalni Bolesław Śmiały pracuje z wydajnością 6 tys. t węgla na dobę z możliwością zwiększenia produkcji netto o kolejne co najmniej tysiąc ton na dobę. Kopalnia ma zostać głównym dostawcą węgla do nowego bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie.
Zgodnie z przyjętym planem trwa modernizacja i rozbudowa Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla w kopalni Bolesław Śmiały w Łaziskach. Obecnie ukończono kolejny etap modernizacji, tj. budowę nowego punktu załadowczego węgla na samochody ciężarowe. Zainstalowana została nowoczesna waga samochodowa, w pełni automatyczna i monitorowana kamerami cyfrowymi. Waga wyposażona jest w bariery optyczne, kamery, oświetlenie i sygnalizację ruchu pojazdów, poprawiającą komfort pracy operatora odpowiedzialnego za przeważanie węgla w samochodach. Kabina operatora usytuowana nad wagą samochodową umożliwia dokładną kontrolę przeważanych samochodów. Każdy ładunek jest automatycznie rejestrowany w systemie sprzedaży węgla SZYK-ZBYT.
Kolejnym elementem procesu modernizacji Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla jest budowa instalacji do granulowania drobnych ziaren węgla oraz modernizacja i rozbudowa węzła do załadunku węgla na wagony kolejowe.
– Nowatorska i w pełni zautomatyzowana instalacja poprawi parametry zbytu drobnych ziaren węgla pochodzących z obiegu wodno-mułowego. Wyeliminowany zostanie problem nadmiernego zawilgocenia tych ziaren, a tym samym poprawiona zostanie kaloryczność zbywanego węgla energetycznego. Efekt ten zapewni obecnie budowana instalacja do granulowania. Jej rozruch zaplanowano na trzeci kwartał br. – informuje Zdzisław Klimek, kierownik Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla przy kopalni.
Jeszcze do niedawna głównym krajowym odbiorcą węgla z łaziskiego „Bolka” była zlokalizowana po sąsiedzku Elektrownia Łaziska, należąca do Grupy Tauron. Węgiel wysyłany jest tam estakadą taśmową. Kopalnia zmienia jednak kierunek swych dostaw. Okazało się bowiem, że parametry surowca, który produkuje, odpowiadają specyfice nowego kotła węglowego 910 MW w Elektrowni Jaworzno III. Przed zakładem otworzyły się tym samym szerokie perspektywy na przyszłość.
– To spore wyzwanie. Z tego względu musimy bezwzględnie zwiększyć możliwości załadunkowe węgla energetycznego na wagony kolejowe, gdyż węgiel do Jaworzna wysyłany jest właśnie koleją – zwraca uwagę Zdzisław Klimek.
Teraz opracowywany jest projekt budowlany rozbudowy i modernizacji dodatkowych punktów załadunkowych na wagony kolejowe. Oprócz istniejącego już, pojedynczego punktu załadowczego węgla ze zwałów, powstaną przynajmniej dwa dodatkowe punkty załadunkowe.
– Możliwości działającego punktu załadowczego węgla na wagony kolejowe wynoszą ok. 4 tys. t węgla na dobę. Aby sprostać wyzwaniom spedycyjnym, muszą zostać zwiększone do co najmniej 7 tys. t. Przebudowę zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku z planem ukończenia w 2021 r. Do tego czasu załadunki węgla na wagony kolejowe prowadzimy również w dni wolne od pracy, w soboty i niedziele – dodaje szef ZPMW.
Modernizacja Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla jest realizowana od kilku lat. Skok technologiczny dostrzegalny jest gołym okiem.
W międzyczasie zmodernizowane zostały ciągi transportowe w obiekcie wzbogacania cieczy ciężkiej oraz zabudowane zostały również cztery prasy komorowe filtracyjne. Cały cykl produkcyjny wykonywany przez te maszyny został w pełni zautomatyzowany, przez co poprawił się znacznie komfort oraz poziom bezpieczeństwa pracy załogi.
Należy przypomnieć, że w ciągu ostatnich lat wśród odbiorców surowca z Bolesława Śmiałego pojawili się m.in.: Elektrownia Pomorzany, Dolna Odra, Elektrociepłownia Bydgoszcz, Elektrownia Rybnik, a także Elektrociepłownie: Kraków i Będzin.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.