W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, ruch lotniczy w polskiej przestrzeni powietrznej i na krajowych lotniskach spadł praktycznie o ok. 90 proc. - wynika z wyliczeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jak dodano, podobnie jest w Europie. Przyczyną - koronawirus.
Agencja opublikowała w czwartek dwa dobowe raporty dotyczące zmian w ruchu lotniczym nad Polską oraz w europejskiej przestrzeni powietrznej.
"W kolejnych dniach obowiązywania czasowego wstrzymania międzynarodowych i krajowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych" - podkreśliła PAŻP. Ograniczenia w ruchu spowodowane są pandemią koronawirusa.
Agencja wyjaśniła jednocześnie, że opublikowana kalkulacja została wykonana na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.
Loty typu GAT, czyli General Air Traffic oznaczają wszystkie ruchy cywilnych i państwowych statków powietrznych prowadzonych zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Lot IFR oznacza, lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg. wskazań przyrządów. General Aviation z kolei obejmuje cały ruch lotniczy (prywatny i komercyjny) z wyłączeniem lotów rozkładowych oraz wojskowych.
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PAŻP, we wtorek 2 kwietnia 2019 roku nad Polską odbyło się ponad 2,5 tys. operacji lotniczych. Z kolei we wtorek 31 marca br. było ich ledwie 283, co oznacza spadek o 88 proc.
Jak dodano, 31 marca br. na polskich lotniskach przeprowadzono 103 operacje lotnicze, co w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza spadek o 91 proc.
PAŻP wyliczył, że 31 marca: na lotnisku w Gdańsku odbyło się 10 operacji (w 2019 r. było to 119) - spadek o 92 proc; w Krakowie 8 operacji (w 2019 r. 159) spadek o 95 proc.; Katowicach 11 (w 2019 r. 81 w 2019 r.) spadek o 86 proc.; Modlinie 3 (w 2019 r. 61 w 2019 r.) spadek o 95 proc.; Olsztynie-Szymanach 1 (4 w 2019 r.) spadek o 75 proc.; Poznaniu 7 (64 w 2019 r.) spadek o 89 proc.; Rzeszowie 3 (22 w 2019 r.) spadek o 86 proc.; Szczecinie 2 (20 w 2019 r.) spadek o 90 proc.; Warszawie 53 (539 w 2019 r.) spadek o 90 proc.; Wrocławiu 5 (70 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
Zgodnie z danymi Agencji na lotniskach w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi, Radomiu i w Zielonej Górze, 31 marca nie odbyła się żadna operacja lotnicza. W ubiegłym roku było to odpowiednio: 10, 6, 15, 3 i 2 operacje.
Z kolei 1 kwietnia br. nad Polską odbyło się 361 operacji, co oznacza spadek o 85 proc. w porównaniu do ubiegłego roku (2509). Tego dnia drastycznie spadł też ruch na polskich lotniskach w porównaniu do 2019 roku (100 operacji vs. 1175).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.