Ponowny przetarg na budowę centrum przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej ogłosił w środę miejscowy samorząd. Poprzedni został unieważniony w ostatnich tygodniach ze względu na zbyt wysokie ceny.
Zamawiana w jednym postępowaniu budowa centrum przesiadkowego wraz z przebudową układu torowego głównej stacji w Dąbrowie Górniczej to ważny element wspólnych inwestycji dąbrowskiego magistratu i spółki PKP PLK.
W trwającym od 19 listopada ub.r. pierwszym przetargu zamawiano prace związane z budową centrum przesiadkowego, okolicznego układu komunikacyjnego, jak i przebudową stacji kolejowej, wraz z budową nowych przejść i przejazdów pod linią kolejową. Termin realizacji całości robót przewidziano na wiosnę 2023 r.
Do przetargu, jak okazało się w połowie lutego br., zgłosiło się dwóch wykonawców. Przy budżecie zamówienia 250 mln zł brutto, konsorcjum Budimeksu i spółki PRB Tor zaproponowało cenę 269,5 mln zł brutto, a konsorcjum firm Nowak Mosty i Gretasport - 317,6 mln zł brutto. Po analizie ofert magistrat opublikował ogłoszenie o unieważnieniu przetargu, z powodu przekroczenia budżetu.
Jak poinformował PAP w środę rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz, tego dnia miasto wysłało ogłoszenie o powtórnym przetargu do publikacji w monitorze urzędowym Unii Europejskiej - z terminem otwarcia ofert zaplanowanym na 17 kwietnia.
Matylewicz zaznaczył, że miasto założyło utrzymanie budżetu i zakresu zamówienia. W porozumieniu z PKP PLK skrócono natomiast część wymaganych okresów gwarancji i wydłużono okres realizacji jednej z drogowych części zamówienia - nowego połączenia do centrum przesiadkowego przez dawne tereny kopalni Paryż.
W powtórzonym przetargu przewidziano aukcję elektroniczną - w razie otrzymanie co najmniej dwóch ofert. Samo otwarcie ma być transmitowane w internecie przez dąbrowski magistrat, ew. aukcja elektroniczna ma odbyć się na platformie zamówień PKP PLK.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności...", zakładający stworzenie kompleksowej oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.
Miasto nawiązało ścisłą współpracę w sprawie jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowym założeniem "Promowania zielonej mobilności..." jest poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.
PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty przebudowy układów torowo-peronowych stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w Gołonogu. Wokół zaprojektowano m.in. tunele pod torami i centra przesiadkowe; miasto będzie budowało też kolejne drogi rowerowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.