Zmniejszy się powierzchnia parku narodowego, ale nie będzie utrudnień w transporcie ropy i gazu. Strategiczny z perspektywy PGNiG most drogowy nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą ma zostać za rok rozebrany. Na czas budowy nowego powstanie tymczasowa przeprawa.
Przez kostrzyński most kilka razy w tygodniu przejeżdżają samochody-cysterny z kopalni ropy naftowej i gazu ziemnego w Ługach Górzyckich. Dowożą one surowiec do ekspedytu w Barnówku koło Dębna, gdzie następuje przeładunek na transport kolejowy. Innej drogi nie ma - kolejny most nad Wartą znajduje się około 25 kilometrów na wchód, w Świerkocinie.
- Jeżeli pojawią się utrudnienia, będziemy z zarządcą dróg uzgadniać alternatywne trasy przejazdu - deklarowało Biuro Prasowe Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
Okazuje się, że takiej konieczności nie będzie, gdyż - jak nas poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - nie przewiduje się ograniczeń w prowadzeniu ruchu po moście tymczasowym.
Przeprawa przez Wartę funkcjonuje w ramach drogi krajowej nr 31 Szczecin - Słubice. Roboty mają ruszyć na początku 2021 r. i potrwać do maja 2023 r. Most znajduje się tuż obok ujścia rzeki Postomii do Warty, przy zachodniej granicy Parku Narodowego Ujście Warty. Ponieważ w ramach prac projektowych wprowadzono korektę pasa drogowego, zmienią się granice obszaru chronionego. Powierzchnia Parku Narodowego Ujście Warty ulegnie zmniejszeniu o około 0,14 ha. Dodatkowo czasowo zajęte zostanie dalsze około 0,25 ha parku, gdyż to na jego terenie zbudowany zostanie most tymczasowy.
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie realizowała tej inwestycji, rola jaką pełni przy tym zadaniu ogranicza się do uzgadniania i opiniowania przedstawionych przez inwestora rozwiązań projektowych. Inwestorem zadania dotyczącego przebudowy mostu nad rzeką Wartą w Kostrzynie nad Odrą, w celu zapewnienia odpowiednich parametrów światła poziomego i pionowego mostu, umożliwiającego skutecznie prowadzenie zimowej akcji lodołamania na Warcie, jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie - informuje Marek Pilaczyński z GDDKiA oddział w Zielonej Górze.
Docelowy most będzie kolejnym w tym rejonie. Pierwszy most przez Wartę w Kostrzynie nad Odrą był drewniany. Po 1884 r. zastąpiono go mostem stalowym o pięciu przęsłach opartych na murowanych filarach. Obecny most powstał w latach trzydziestych XX w. na wcześniejszych filarach. Dotychczasowe kratowe dźwigary zastąpiono pełnościennymi dźwigarami nitowanymi o zmiennej wysokości przekroju. Ustrój statyczny mostu stanowiła 5-przęsłowa belka ciągła z gerberowskim przęsłem zawieszonym. Do stycznia 1945 r. prócz samochodów, jeździły nim także tramwaje.
W 1998 r. wykonano generalny remont mostu nad Wartą. Wymieniono płyty pomostu wraz z chodnikami prefabrykowanymi na nową żelbetową płytę ze wspornikami podchodnikowymi. Jezdnia otrzymała wtedy nową nawierzchnię jezdni i chodników. Wykonano też zabezpieczenie antykorozyjne całej stalowej konstrukcji nośnej, blach nieckowych oraz łożysk.Na przyczółkach wykonano wtedy nową nadbudowę skrzydeł i korpusu. Od 2005 r., gdy rozpoczęto eksploatować złoże ropno-gazowe Górzyca w Ługach Górzyckich, przez most na Warcie zaczęły przejeżdżać transporty do Kolejowego Ekspedytu Ropy Naftowej, Gazu Płynnego i Siarki Barnówko.
Wraz z budową nowego mostu rozebrane mają zostać dotychczasowe podpory. Most tymczasowy umożliwiać ma zapewnienie żeglugi na obecnym poziomie. Mogą wystąpić utrudnienia czasowe ze względu na prowadzenie robót, ale nie przewiduje się wstrzymania ruchu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.