Kolej nie zamierza odtworzyć dolnego toru na przystanku Radzionków Rojca. Sam przystanek natomiast zostanie przebudowany w ramach prac prowadzonych na linii kolejowej nr 131, zwanej potocznie Węglówką lub Magistralą Węglową.
W Polsce mamy obecnie już tylko dwie dwupoziomowe stacje kolejowe, na których czynne są dolne i górne perony. W Wielkopolsce jest to stacja Kępno. Górą przebiega linia łącząca Górnu Śląsk z Poznaniem, natomiast przy dolnych peronach zatrzymują się pociągi pośpieszne jadące z Wielkopolski w stronę Wielunia. Drugą dwupoziomową stacją jest Kostrzyn, leżący w połowie drogi między Szczecinem a Zieloną Górą. Z górnych peronów odjeżdżały pociągi do Berlina oraz do Krzyża, natomiast z dolnych torów korzystają składy towarowe przewożące węgiel między Świnoujściem i południem Polski oraz pociągi pasażerskie w stronę Katowic i Szczecina.
Na Górnym Śląsku istniały kiedyś inne przystanki dwupoziomowe: Ruda Chebzie, Bytom Bobrek i Radzionków Rojca. Żaden z nich nie pełni już tej roli.
W Chebziu pociągi pasażerskie korzystają tylko z dolnych torów, w Bobrku tory dolne zostały w ogóle zlikwidowane, podobnie jak i w Rojcy. Na tym ostatnim przystanku przy dolnym peronie zatrzymywały się niegdyś pociągi zjeżdżające z Węglówki w stronę Piekar Śląskich. Mimo planowanej inwestycji, nie należy się spodziewać odtworzenia tego toru.
- Zadanie pod nazwą „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo: LOT A - Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000)” zakłada przebudowę przystanku Radzionków Rojca. Odbudowa „dolnego” toru nie jest przewidywana. Teren jest własnością spółki PKP SA - informuje Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Przy okazji warto przypomnieć, że potoczna używana nazwa Węglówki - w stosunku do linii przebiegającej przez Bytom i Radzionków - nie całkiem odpowiada intencjom jej twórców.
- Linia kolejowa nr 131 dość często nazywana jest potocznie Magistralą Węglową, co nie do końca jest zgodne z prawdą. Magistrala Węglowa, czyli jedna z największych inwestycji kolejowych w historii Polski, miała za zadanie połączyć Śląsk z wybrzeżem Bałtyku i służyła przede wszystkim do przewozu węgla z południa na północ kraju. Przebiegała od Katowic do Gdyni, czyli inaczej niż linia kolejowa nr 131 która rozpoczyna się w Chorzowie Batorym, a kończy w stacji Tczew. Oczywiście linia kolejowa nr 131 w znakomitej większości pokrywa się pod względem przebiegu z Magistralą Węglową, ale oprócz różnic w zakresie punktu początkowego i końcowego dochodzą jeszcze inne, niewielkie różnice w ich przebiegu - stwierdza dr inż. Wojciech Gamon, adiunkt na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej w Katowicach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Nie odbudują tunelu , ale go zasypia, a teraz jednocześnie jest informacja, że lk 145 ma zostać odbudowana, a ten tor był jej częścią.