Przedstawiciele samorządów leżących wzdłuż linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Prudnik porozumieli się ws. jej reaktywacji w ramach programu Kolej Plus. Według wiceministra aktywów państwowych Janusza Kowalskiego, to wzór dla podobnej współpracy w innych częściach kraju.
O porozumieniu mówił w poniedziałek na konferencji prasowej w Raciborzu (Śląskie) jego współinicjator, wiceprezydent tego miasta Michał Fita. Jak zaznaczył, temat odnowienia połączenia kolejowego Racibórz - Prudnik od dawna przewija się w rozmowach, a działania w tym zakresie umożliwia przygotowany przez rząd, a podpisany kilka dni temu przez prezydenta program Kolej Plus.
Apel dotyczący reaktywacji linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Prudnik podpisali 24 lutego br. przedstawiciele ośmiu samorządów z powiatów: głubczyckiego, prudnickiego (woj. opolskie) oraz raciborskiego (woj. śląskie).
- Mam nadzieję, że dopniemy to do końca, ponieważ składamy też wniosek o partycypację w kosztach do woj. śląskiego i woj. opolskiego - wskazał Fita.
Taki model współpracy pochwalił wiceminister aktywów państwowych, poseł ziemi opolskiej Janusz Kowalski.
- Powiat głubczycki jest jedynym w woj. opolskim, który nie ma kolejowego ruchu osobowego. Państwa inicjatywa - samorządowców z woj. opolskiego i śląskiego - jest dobrym przykładem, że ponad podziałami partyjnymi wszyscy działamy na rzecz tego, aby wykluczenie komunikacyjne przestało być w Polsce standardem - zaznaczył Kowalski. - Dzisiejsza konferencja prasowa ma zachęcić wszystkie samorządy w Polsce, aby tworzyły podobne porozumienia - dodał.
- Rozmawiamy o jednym z ważniejszych tematów dla krainy Górnej Odry, dla subregionu zachodniego woj. śląskiego, ale także dla woj. opolskiego () i naszą obecnością wspieramy pana prezesa (PKP PLK Ireneusza Merchla) oraz samorządowców () w tym trudnym zadaniu - zadeklarował wywodzący się z Raciborza minister środowiska Michał Woś.
Sam Merchel przypomniał m.in., że Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, którą 4 marca br. podpisał prezydent Andrzej Duda. Głównym celem programu kierowanego do miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, bez dostępu do transportu kolejowego, jest powstrzymanie degradacji i rewitalizacja infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym.
Realizatorem programu będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Działania mają prowadzić samorządy, łączące się w zależności od przebiegu inwestycji w większe grupy, we współpracy z PLK.
Merchel zapowiedział, że konkurs w ramach Kolei Plus zostanie ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - na podstawie ustawy zapewniającej finansowanie głównej części programu w wysokości ok. 5,6 mld zł, którego beneficjentem będą PLK. Samorządy będą zobowiązane do wniesienia wkładu - w wysokości 15 proc. kosztów inwestycji: łącznie ok. 1 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.