W połowie 2020 r. mają ruszyć prace remontowe na trasie kolejowej Bytom - Gliwice. To jeden z kilku korytarzy wywozowych węgla z górnośląskich kopalń. W efekcie za niecałe dwa lata, jeśli terminy zostaną dotrzymane, składy towarowe znacznie przyspieszą.
Trasa z Bytomia do Gliwic w terminologii kolejowej oznaczona jest na odcinku Bytom - Zabrze Biskupice jako fragment linii nr 132, natomiast dalej - jako linia nr 147. Obecnie odbywa się na niej ruch towarowy. Sporadycznie kierowane są tędy pojedyncze pociągi pospieszne PKP Intercity jadące z Gliwic do Katowic lub odwrotnie. Poprzednio taka sytuacja miała miejsce latem 2019 r. Mankamentem jest zbyt niska prędkość jazdy, spowodowana zużyciem torowiska. Ma to się jednak zmienić, gdyż kolej zabrała się za realizację zadania „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”. Obecnie prace są na etapie projektowania.
- Prace budowlane powinny ruszyć w połowie 2020 r. i zakończyć się w IV kwartale 2021 r. Prace na linii 132 zakładają wymianę torów, sieci trakcyjnej, rozjazdów, remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym i obiektów inżynieryjnych. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadbają dyżurni pracujący w wyremontowanej nastawni na stacji Zabrze Biskupice. Zastosowanie torów bezstykowych i ekranów akustycznych ograniczy oddziaływanie kolei na otoczenie. Przez likwidacje ograniczeń prędkości pociągi pojadą szybciej, do 100 km/h. Obecnie, pociągi towarowe na trasie Bytom – Zabrze Biskupice jadą z prędkością 60 km/h. Zwiększy się również przepustowość tras, tzn. pojedzie więcej składów z towarami. Obecnie między Bytomiem a Zabrzem Biskupicami jeździ średnio 16 pociągów na dobę - informuje Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Jej zdaniem prace budowlane powinny ruszyć w połowie 2020 r. i zakończyć się w IV kwartale 2021 r. Pewne działania zostały zresztą podjęte już wcześniej, gdyż w ramach zadania, w latach 2018-2019 wymieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym w stacji Bytom Bobrek.
O dwutorowej linii z Bytomia do Gliwic było głośno na początku XXI w po tym, jak kolej wstrzymała połączenia pasażerskie na tej trasie. Przewozy Regionalne wznowiły je po kilku latach 30 stycznia 2008 r., dzień później na tej trasie pojawił się także pociąg PKP Intercity z Gliwic do Suwałk. Pociągi osobowe zatrzymywały się tylko na jednej stacji pośredniej - Bytom Bobrek, położonej tuż obok KWK Bobrek. Przez stację Zabrze Biskupice przejeżdżały natomiast bez postoju. Zapału wystarczyło na kilka lat, po 2013 r. trasa była obsługiwana w ruchu pasażerskim bardzo nieregularnie i dosyć przypadkowo. PKP PLK nie wyklucza budowy nowych przystanków pasażerskich na tej trasie, lecz jest to bardzo ogólna deklaracja.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.