W pojazdach komunikacji miejskiej w Tychach i okolicy za bilet można płacić kartą zbliżeniową - poinformowała w środę rzeczniczka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kamila Rożnowska. Najwcześniej w połowie 2021 r. ma to być też możliwe w całej Metropolii.
Jak poinformowała Rożnowska, płatności kartą zbliżeniową są już możliwe we wszystkich ok. 160 autobusach i trolejbusach w obrębie dawnego tyskiego porozumienia komunikacyjnego. Z początkiem 2019 r. tamtejsze samorządy powierzyły organizację komunikacji miejskiej Metropolii, wykorzystującej Śląską Kartę Usług Publicznych jako nośnik biletów elektronicznych.
- System ŚKUP tam nie występował, a po integracji transportu publicznego pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, trzeba było go rozszerzyć właśnie o gminy podregionu tyskiego. Dlatego też opcja ta pojawi się w pierwszej kolejności w Tychach i okolicach - wskazała Rożnowska. Dodała, że zamawiając nowe kasowniki dla systemu ŚKUP, zapewniono możliwość wykorzystania kart bankowych.
Docelowo opcja ta ma się pojawić we wszystkich pozostałych autobusach i tramwajach ZTM. - Chcemy, żeby to był standard w komunikacji, dlatego pracujemy nad tym rozwiązaniem w związku z planowaną i globalną modernizacją systemu ŚKUP. W pierwszej połowie tego roku chcemy ogłosić przetarg na jego modyfikację - powiedział cytowany przez Rożnowską członek zarządu GZM Jacek Brzezinka.
Rzeczniczka Metropolii objaśniła, że aby kupić bilet za pomocą karty płatniczej, należy na ekranie głównym kasownika wybrać kolejno: rodzaj biletu (strefowo-czasowy lub w taryfie odległościowej), bilet normalny lub ulgowy oraz liczbę biletów (wszystkie zostaną wykorzystane od razu). Potem należy przyłożyć kartę do kasownika, a płatność potwierdzi informacja na wyświetlaczu.
Kasownik nie wydrukuje potwierdzenia płatności ani biletu. Podczas kontroli należy okazać kartę, za pomocą której kupiono bilet. Kontrolerzy - wyposażeni w odpowiednie terminale - zidentyfikują transakcję za pomocą unikalnego tokena, nie widząc danych karty. Zbliżeniowy sposób płatności w tyskich autobusach zrealizowano w standardzie MTT, którego bezpieczeństwo potwierdzają m.in. certyfikaty międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard.
Według wcześniejszych informacji zarząd GZM chce wprowadzić zbliżeniowe płatności w komunikacji miejskiej na całym swym terenie wraz z unowocześnieniem lub modyfikacją systemu ŚKUP. Będzie to możliwe po zakończeniu tzw. okresu trwałości unijnego projektu, który dofinansował wdrożenie ŚKUP, czyli po czerwcu 2021 r.
Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem, system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. System działa off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnym przekazywaniem na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów czy długim uruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.
GZM od 1 stycznia 2019 r. przejęła - poprzez własny Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP, sygnalizując przygotowania do wprowadzenia poprawek systemu.
Metropolia określiła założenia nowych rozwiązań - m.in. pracę systemu on-line, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych na identyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innych identyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą, przelewem czy innymi formami płatności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.