Nowela przewidująca zwolnienie z podatku dotacji na zakup samochodów elektrycznych trafi na głosowanie w Senacie. Podczas czwartkowej debaty nie zgłoszono do niej poprawek.
Senator Paweł Arndt (KO) przedstawiając w czwartek stanowisko komisji budżetu i finansów publicznych z prac nad nowelizacją ustawy o PIT i CIT zauważył, że zmiana jest krótka, stosunkowo prosta i nie budzi kontrowersji. "Natomiast w trakcie prac komisji wywołała pewną dyskusje" - przyznał.
Wyjaśnił, że zwrócono uwagę, iż ustawa wejdzie w życie najprawdopodobniej około połowy lutego. Natomiast, jak mówił Arndt, reguła jest taka, że ustawy podatkowe powinny wejść w życie do 30 listopada poprzedniego roku.
- Ponieważ jest to jednak ustawa korzystna dla podatników, tutaj zastrzeżeń nie było - wyjaśnił. Dodał, że dyskusje wywołał także brak konsultacji zmian, ponadto mówiono o problemie emisji spalin i zanieczyszczeń powietrza.
Wiceminister aktywów państwowych Adam Gawęda poinformował, że zmiana wpisuje się w szereg działań mających na celu poprawę jakości powietrza i ochronę środowiska.
- Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT) właśnie te wyzwania w wielu aspektach realizuje - powiedział.
Senator Ryszard Świlski (KO) pytał m.in. o to, na jakim etapie jest projekt polskiego auta elektrycznego, a Stanisław Ożóg (PiS) - czy mówienie, że napęd elektryczny jest zeroemisyjny nie jest nadużyciem, bowiem produkcja energii elektrycznej daje większą emisję niż silnik diesla.
- Zdecydowanie tak. Dlatego ten fundusz wystartuje w tym roku, bo naszym celem nie było wspieranie bardzo drogich jednostek napędzanych energią, która pochodzi z nie do końca odnawialnych źródeł - powiedział Gawęda.
- To problem bardzo poważny, bo kwestia wykorzystania elektrycznych pojazdów w prosty sposób nie przyczynia się do ograniczenia emisji - dodał wiceminister.
Propozycję nowych przepisów przygotowali posłowie PiS. Zakładają one zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych dla wsparcia na zakup nisko i zeroemisyjnych pojazdów, udzielanego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Według autorów noweli nowe przepisy będą mieć korzystny wpływ na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw działających w obszarze m.in. usług publicznego transportu zbiorowego, innowacji oraz sektora motoryzacji. Zwolnienie z podatku przyczyni się do zwiększenia zainteresowania wsparciem ze środków Funduszu.
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą wypłacane środki, powstał w lipcu 2018 r. Jest on dedykowany niskoemisyjnemu transportowi oraz paliwom alternatywnym. Zasilany jest m.in. z tzw. opłaty emisyjnej doliczanej do benzyn i oleju napędowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.