Rewitalizację kilku odcinków linii kolejowych między Chybiem a Nędzą przez Żory i Rybnik zakończył zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łącznie to 60 km linii obsługujących głównie ruch towarowy.
Roboty objęły m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 81 różnych obiektów inżynieryjnych. Dotyczyły odcinków linii kolejowych w relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).
To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, obsługujące głównie ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To także istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław - Katowice - Kraków - Rzeszów).
O zakończeniu trwających 2,5 roku prac poinformowała w piątek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Podsumowanie inwestycji zorganizowano tego dnia na dworcu kolejowym w Rybniku. To jedna z 10 stacji i przystanków, gdzie podwyższono i wyremontowano infrastrukturę peronową; pozostałe to Żory, Szczejkowice, Rybnik Gotartowice, Rybnik Piaski, Sumina, Górki Śląskie, Szymocice, Nędza Wieś i Nędza. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, zainstalowano nowe oświetlenie i nagłośnienie, zainstalowano pochylnie i windy.
W efekcie prac pociągiem z Żor do Rybnika można dojechać w ok. 10 minut, a wcześniej czas ten przekraczał 20 min. O tyle samo skrócił się też czas przejazdu wykorzystujących tę trasę weekendowych połączeń z Wisły Głębiec do Gliwic. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy (na trasie do Raciborza).
Po inwestycji pociągi przyspieszyły na odnowionych odcinkach maksymalnie do 120 km/h. Umożliwiła to m.in. przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Odnowiono np. historyczny Most Zamysłowski nad rzeką Nacyną w Rybniku, most nad Wisłą w gminie Strumień oraz rybnicki wiadukt nad ul. Chwałowicką.
Bezpieczeństwu ruchu kolejowego ma służyć dziewięć odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawni. W torach umieszczono 129 ogrzewanych elektrycznie rozjazdów. Wyremontowano 20 przejazdów, na czterech z nich montując dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Na kluczowych przejazdach zainstalowano monitoring.
Przetarg na zasadnicze roboty Chybie-Nędza, z ofertą za 373,7 mln zł netto, wygrało konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail. Umowę podpisano w styczniu 2017 r. W maju 2017 r. resort rozwoju informował o przyznaniu przygotowanemu pod tym kątem unijnemu projektowi o wartości 467 mln zł dotacji w wysokości 262,5 mln zł.
Początek całego rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie, znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle, w pobliżu miejscowości Nędza.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.