Projekt przebudowy jednej z głównych ulic Gliwic, zakładający likwidację wydzielonego torowiska tramwajowego, zamówił samorząd tego miasta. Gliwice, które przed 10 laty zrezygnowały z tramwajów, zwężą również samą arterię prowadzącą w kierunku sąsiedniego Zabrza.
Chodzi o planowaną przebudowę ul. Chorzowskiej, od skrzyżowania ul. Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej, niemal do granicy Zabrza. Przez dziesiątki lat wiodła tamtędy główna arteria komunikacyjna łącząca Gliwice m.in. z Zabrzem, Bytomiem, Chorzowem czy Katowicami. Przez 115 lat kursowała też tamtędy jedna z kluczowych linii tramwajowych w regionie.
W 2009 r. władze miasta zdecydowały jednak o likwidacji tramwajów w mieście, uznając je za przestarzałe i nieefektywne. W 2016 r. otwarto natomiast śródmiejskie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej, która utworzyła dogodne połączenie drogowe między większością śląskich miast obecnej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Na ul. Chorzowskiej, na której ruch wówczas znacznie się zmniejszył, pozostawiono m.in. główne aglomeracyjne linie autobusowe. Jednocześnie niezagospodarowane nadal pozostaje wydzielone torowisko tramwajowe wzdłuż szerokiej jezdni. Remontując stopniowo ulice miasta, którędy kiedyś jeździły tramwaje, miejscowy samorząd przygotował także projekt przebudowy liczącej blisko 3 km ul. Chorzowskiej.
W środę władze miasta poinformowały w swoim biuletynie o wyborze wykonawcy dokumentacji projektowo-budowlanej tego przedsięwzięcia. Na podstawie istniejącej już wstępnej koncepcji, przewidującej m.in. wykorzystanie terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym, projekty wykonać ma w ciągu 15 miesięcy biuro A-propol.
Wstępna koncepcja zakłada przebudowę skrzyżowania ulic Dąbrowskiego i Chorzowskiej na rondo, a w miejscu nieczynnego torowiska utworzenie strefy rowerowo-spacerowej. Szeroka jezdnia ma zostać zwężona do 9 metrów, a dla przechodzących przez nią pieszych powstać mają dodatkowe azyle. Zaplanowano budowę miejsc postojowych oraz ławki i stojaki rowerowe. Ma być także bardziej zielono.
Planowane prace mają poprawić bezpieczeństwo i parametry funkcjonalno-użytkowe ulicy. Wykonawca projektu budowlanego i wykonawczego inwestycji może wprowadzić zmiany, które jeśli zostaną zaakceptowane przez miasto, będą brane pod uwagę podczas realizacji.
To już kolejna przygotowywana obecnie przebudowa ważnej arterii Gliwic. W połowie września br. miasto wybrało projektanta przebudowy najbardziej reprezentacyjnej gliwickiej ul. Zwycięstwa, którą kiedyś również kursował tramwaj. Nie zostanie ona wyłączona z ruchu; ma stać się przyjazna dla wszystkich jego uczestników.
Projekt przebudowy ul. Zwycięstwa ma powstać w ciągu roku od zawarcia umowy. Istniejąca koncepcja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych. Główna zaproponowana zmiana wobec stanu istniejącego to zwężenie jezdni i budowa pasa, "którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu".
Koncepcja przewiduje wymianę nawierzchni jezdni i chodników. Chodniki mają odpowiadać dwóm funkcjom, tzw. szybkiej i rekreacyjnej. Pomiary ruchu wykazały, że nie ma możliwości wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego. Założono wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści mają poruszać się jezdnią z uspokojonym ruchem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.