Projekt przebudowy najbardziej reprezentacyjnej gliwickiej ul. Zwycięstwa, którą kiedyś jeździł zlikwidowany w tym mieście tramwaj, zamawia w przetargu miejscowy magistrat. Miasto zakłada, że ulica nie zostanie wyłączona z ruchu; ma stać się przyjazna dla wszystkich jego uczestników.
Przebudowa ul. Zwycięstwa w kolejną wizytówkę miasta planowana jest już od kilku lat. Jak poinformował we wtorek, 13 sierpnia, w swoim biuletynie gliwicki samorząd, wykonawca wyłoniony w przetargu ogłoszonym właśnie przez Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, przygotuje projekt w ciągu roku.
W projekcie pod uwagę ma zostać wzięta koncepcja przebudowy, pokazana przez miasto pod koniec ub.r. Jak jednak zastrzegł ZDM, zaproponowane rozwiązania zostaną wzięte pod uwagę, ale mogą zostać zmodyfikowane w trakcie projektowania. "Zamawiający pozostaje otwarty na zmiany w przypadku przedstawienia propozycji mającej wpływ na bardziej racjonalne zagospodarowanie przestrzeni na wskazanym odcinku" - napisano w biuletynie.
Przetarg z 2017 r. na przygotowanie wielowariantowej koncepcji przebudowy kluczowego odcinka ul. Zwycięstwa wygrało biuro Projarch Damian Kałdonek. Pracowania ta m.in. zaprojektowała pierwszy w Gliwicach i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii woonerf (czyli podwórzec będący jednocześnie ulicą, deptakiem i miejscem spotkań) na około 250-metrowej ul. Siemińskiego.
Jak wynika z opisu gliwickiego urzędu miasta, koncepcja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych. Główne zaproponowane w niej zmiany wobec stanu istniejącego to zwężenie jezdni i budowa dodatkowego pasa, "którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu". Miałby on kursować wahadłowo na odcinku między placem Inwalidów Wojennych a dworcem kolejowym, zamykającym ul. Zwycięstwa.
Koncepcja przewiduje wymianę nawierzchni jezdni i chodników. Chodniki mają odpowiadać dwóm funkcjom, tzw. szybkiej i rekreacyjnej. Chodnik o szerokości 4 m, przeznaczony do szybkiego przemieszczania się, znalazłby się po zachodniej stronie ulicy. Po drugiej stronie koncepcja zakłada węższy chodnik o szerokości 3,5 m, z przylegającym tzw. pasem technicznym (2,5 m) i miejscem dla zieleni, ławeczek oraz miejsc postoju dla rowerów.
Przeprowadzone pomiary ruchu wykazały, że nie ma możliwości wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego. Założono wprowadzenie na niej (oraz na odcinkach przylegających ulic) strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. W związku z tym nie zaplanowano osobnej ścieżki dla rowerów - rowerzyści mają poruszać się jezdnią z uspokojonym ruchem.
Nie przewidziano też ogólnodostępnych miejsc parkingowych; wstępne pomysły dotyczą ograniczonego postoju dla zaopatrzenia/dostaw. Uwzględniono lokalizację przystanków autobusowych: dwóch w kierunku rynku i trzech w kierunku dworca kolejowego, szereg ułatwień dla osób niepełnosprawnych, a także przykładowe rozwiązania elementów małej architektury.
Oferty w przetargu gliwickiego ZDM można składać do 22 sierpnia br. Wykonawca przygotuje projekt w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, uwzględniając w nim m.in. inne realizowane lub zaplanowane inwestycje, wśród nich budowę centrum przesiadkowego przy gliwickim dworcu kolejowym oraz przebudowę pl. Piastów - dotąd głównego węzła komunikacji miejskiej w Gliwicach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.