Metrobilet, dający możliwość korzystania w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z komunikacji miejskiej i z usług kolei, będzie dostępny od 27 czerwca - poinformował we wtorek, 18 czerwca, przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Z jednym metrobiletem będzie można jeździć Kolejami Śląskimi i korzystać z transportu organizowanego przez Metropolię. W tej sprawie GZM porozumiał się z samorządem województwa śląskiego, do którego należy regionalny przewoźnik kolejowy spółka Koleje Śląskie (KŚ).
- 27 czerwca Metrobilet będzie wprowadzony w życie i od tego dnia będzie można go zakupić. Emitentem biletu będą Koleje Śląskie, ale będzie on rozprowadzany na platformie Śląskiej Karty Usług Publicznych - powiedział Karolczak podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM w Sosnowcu.
Metrobilet będzie na terenie GZM pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską (autobusy, tramwaje i trolejbusy) i kolej, którego dystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (czyli komórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną). Metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych. Bilet będzie można także kupić przez internet.
- Mam nadzieję, że będziemy cieszyli się dobrym rozwiązaniem. Po pierwszym pół roku będziemy oceniać skuteczność wprowadzenia tej oferty i na bieżąco ją usprawniać - zadeklarował we wtorek przewodniczący GZM i przypomniał, że prace nad obejmującym także kolej biletem trwały ponad rok.
Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii i województwa śląskiego koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta - samą stolicę regionu.
Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej w całej Metropolii. Najtańszy z nich, za 119 zł, zapewni dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy - za 179 zł - dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej, np. z Sosnowca, Tychów, Bytomia czy Gliwic), a najdroższy - za 229 zł - wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.
- Ta oferta powstała w wyniku połączenia dwóch ofert operatorów, przy upustach. Nasz (ZTM) upust to 40 proc., upust kolei to 30 proc. Łącznie dwa bilety kupowane osobno kosztowałyby ponad 35 proc. drożej niż w ramach Metrobiletu - mówił Karolczak.
Metrobilet jest następstwem podpisania w październiku zeszłego roku przez władze regionu i Metropolii porozumienia w sprawie wdrożenia biletu okresowego, umożliwiającego podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami Kolei Śląskich. Planowaną ofertę nazwano wówczas Metrobiletem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.