Samorząd Gliwic dołączył do zintegrowanego metropolitalnego systemu rowerowego. Oznacza to, że od czerwca wypożyczony w Gliwicach rower miejski będzie można zostawić na stacji w Katowicach, Zabrzu, Sosnowcu, Tychach, Chorzowie lub w Siemianowicach Śląskich i odwrotnie.
Jak podał w swoim czwartkowym, 16 maja, biuletynie gliwicki samorząd, integracja tamtejszego roweru miejskiego z pozostałymi systemami rowerowymi, działającymi na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), to efekt porozumienia, które miasto podpisało 13 maja z firmą Nextbike Polska.
W efekcie zintegrowany metropolitalny system rowerów miejskich Nextbike liczy już w sumie ponad tysiąc rowerów. Rozwiązanie działa od 5 kwietnia br., dzięki Metropolii. Tylko w pierwszym miesiącu rowery były relokowane między miastami GZM ponad 6 tys. razy.
Wcześniej, choć operatorem innych systemów rowerowych w Metropolii jest też spółka Nextbike Polska, regulaminy w poszczególnych miastach GZM zabraniały oddawania roweru pożyczonego w jednym z nich - w innym. Groziło to naliczeniem kary i blokadą konta użytkownika.
Aby rozwiązać ten problem, Metropolia porozumiała się z operatorem, przewidując integrację miejskich systemów rowerowych funkcjonujących na jej terenie. Zgodnie z założeniami porozumienia koszty związane z wprowadzeniem możliwości wypożyczenia roweru miejskiego w jednej gminie, a oddania w innej, pokrywa GZM.
Warunkiem było wprowadzenie koniecznych zmian w regulaminach i umowach poszczególnych miast. Do porozumienia przystąpiły pierwotnie: Chorzów, Katowice, Sosnowiec oraz Tychy, następnie dołączyły do niego Siemianowice Śląskie, Zabrze i - jako ostatnie - Gliwice.
Miasto to jednak jako pierwsze na terenie GZM uruchomiło w tym roku swój system rowerowy: 1 marca, z 15 stacjami i 150 rowerami. Kolejne ruszały systemy: w Chorzowie (46 stacji i 460 rowerów), w Katowicach (ponad 50 stacji i ponad 400 rowerów), Tychach (7 stacji z 60 rowerami), Siemianowicach Śląskich (10 stacji ze 100 rowerami) oraz Zabrzu (8 stacji z 65 rowerami).
W przyszłym roku GZM planuje wprowadzenie metropolitalnego roweru jako kompleksowego rozwiązania zapewniającego tzw. środek transportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie Metropolia integruje systemy rowerowe w oddzielnych miastach; w 2020 r. zakłada wprowadzenie własnego systemu dla całego swego terenu.
Firma Nextbike jest w Polsce obecna od 2011 r. na licencji Nextbike GmbH - niemieckiej firmy działającej w ponad 150 miastach w 25 krajach. Pierwszy krajowy system roweru miejskiego Nextbike Polska uruchomił we Wrocławiu w czerwcu 2011 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.