59. rok istnienia rozpoczął 15 marca Woliński Park Narodowy. Jedną z największych jego atrakcji jest Jezioro Turkusowe - największy obiekt pogórniczy na terenie wyspy Wolin.
Chociaż są to tereny nadmorskie, to paradoksalnie łatwiej tu spotkać złoża kredy, niż bursztynu.
- Stwierdzonych złóż bursztynów nie mamy - powiedział Stanisław Felisiak, zastępca dyrektora Wolińskiego Parku Narodowego.
- Tylko gdy morze wyrzuci, albo ktoś znajdzie na plaży. Jeśli chodzi o górnictwo, to w latach 70. XX w. zdarzały się próby pozyskania żwiru na obrzeżu parku.
Poza granicami Wolińskiego Parku Narodowego na wyspie Wolin w przeszłości eksploatowana była ropa naftowa. Stale natomiast przez teren parku przejeżdżają pociągi z węglem do i z portu w Świnoujściu. Linia kolejowa przebiega w granicach parku pomiędzy stacją Warnowo a przystankiem Międzyzdroje. Ponieważ biegnie ona w głębokim wykopie, minimalizuje to jej oddziaływanie na przyrodę parku.
- Były wykolejenia, ale bez skutków ubocznych, tylko szkody w trakcji kolejowej - stwierdził Stanisław Felisiak.
W południowo-zachodniej części Wolińskiego Parku Narodowego znajduje się jedna z największych atrakcji przyrodniczych i turystycznych wyspy Wolin. Jest to Jezioro Turkusowe. Kolor wody zawdzięcza ono kredowemu podłożu.
- To była dawna, przedwojenna kopalnia kredy - opowiada Stanisław Felisiak. - Myśmy jako Park otrzymali ją już jako zalane jezioro.
Eksploatowano tutaj kredę na potrzeby cementowni Quistorpa, znajdującej się w pobliskiej wsi Lubin. Pod koniec II wojny światowej kopalnia została zalana. Polacy odwodnili ją i prowadzili wydobycie w latach 1948-1954. Spąg wyrobiska w ostatniej fazie eksploatacji znajdował się kilkanaście metrów poniżej poziomu Morza Bałtyckiego.
Obecnie jezioro ma ponad 6 ha powierzchni. W pobliżu znajdują się także inne wyrobiska kredy, wydobywanej po wojnie na potrzeby produkcji nawozów rolniczych i do wyrobu pasty do zębów. Wydobycie prowadzono tam do około 1985 r.
Woliński Park Narodowy powstał 15 marca 1960 r. Obecnie zajmuje ponad 109 km kw. W nieodległej przyszłości przewidywana jest drobna zmiana jego granic, w związku z budową drogi ekspresowej nr 3, prowadzącej z Lubawki do Świnoujścia. Prawdopodobnie przebiegać ona będzie równolegle do obecnej drogi krajowej nr 3.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.