REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 lutego 2019 05:52 Polska Agencja Prasowa 1.1 tys. odsłon

Metropolia: trasy rowerowe o podwyższonym standardzie

Standardy budowy infrastruktury rowerowej określa dokument wypracowany przez GZM, który - m.in. - uzależnia szerokość drogi rowerowej od natężenia ruchu
fot: rudaslaska.pl

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wypracowała dokument określający standardy budowy infrastruktury rowerowej. Teraz zachęca do ich przyjęcia gminy członkowskie - poinformowała we wtorek, 5 lutego, Kamila Rożnowska z biura prasowego GZM.

Liczące 140 stron opracowanie pt.: "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej", stworzony w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii, precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Zdefiniowano w nim też kwestie utrzymywania i remontowania infrastruktury dla rowerów, a także integracji tych jednośladów z transportem zbiorowym.

Przedstawiciele Metropolii odwołują się przy tym do przykładów Warszawy, Wrocławia, Krakowa czy Gdańska, które przyjęły tego typu opracowania właśnie zarządzeniami swoich prezydentów.

- Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa będzie budowa spójnej sieci tras rowerowych, która będzie służyła codziennej komunikacji pomiędzy miastami i gminami Metropolii - zaznaczył oficer rowerowy Metropolii Marcin Dworak.

Dokument uzależnia szerokość drogi rowerowej od natężenia ruchu. Minimalna szerokość dla drogi jednokierunkowej zgodnie ze "Standardami" wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50 rowerów na godzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów, jej szerokość powinna wynosić 2 m. Jeśli natomiast jest to więcej niż 150 rowerów, droga jednokierunkowa powinna mieć 2,5 m szerokości.

W przypadku dróg rowerowych dwukierunkowych minimalna szerokość to 2 m - poniżej 150 rowerów na godzinę. Przy natężeniu między 150 a 750 rowerów, szerokość drogi powinna wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ponad 750 rowerów na godzinę droga dwukierunkowa powinna mieć 3-3,5 m szerokości.

Dokument precyzuje też, że drogi rowerowe w GZM powinny mieć nawierzchnię bitumiczną (MMA - mieszanka mineralno-asfaltowa), która jest przyjaźniejsza rowerzystom niż kostka brukowa, a poza tym jest tańsza.

Obecne "Standardy i wytyczne dla infrastruktury rowerowej" dla Metropolii powstały z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. Dokument został już przejęty uchwałą zarządu Metropolii; po wydrukowaniu trafi do miast i gmin GZM.

W 2014 r. nieistniejący już Górnośląski Związek Metropolitalny udostępnił: wskazówki i rozwiązania dotyczące ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej, studium systemu tras rowerowych, a także analizę na temat uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych. Obecnie Metropolia kontynuuje prace nad systemem tras rowerowych i rowerem metropolitalnym.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja - na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropolia zajmuje się m.in. transportem publicznym.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka węglowa szykuje pierwsze zwolnienia
11 marca 2025
17.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]