Blisko 230 rowerów elektrycznych mają otrzymać pracownicy urzędów miast i gmin, a także strażnicy miejscy i policjanci z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Po ubiegłorocznych zapowiedziach, we wtorek, 29 stycznia, zgromadzenie GZM zdecyduje o udzieleniu gminom takiej pomocy.
Chodzi o element zainaugurowanego w październiku ub. roku programu pod nazwą "Rowerem lub na kole - do pracy, w pracy, z pracy". Ma on zachęcać mieszkańców metropolii do zmiany nawyków transportowych, aby to właśnie rower stał się "środkiem transportu pierwszego wyboru" w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji.
Zgodnie z opublikowanym przed wtorkowym zgromadzeniem Metropolii projektem uchwały w tej sprawie, GZM przekaże gminom pomoc rzeczową w postaci rowerów elektrycznych, której łączna wartość nie przekroczy 2 mln zł.
Jak napisano w uzasadnieniu projektu, założenia programu "Rowerem lub na kole" związane ze zrównoważonym transportem miejskim, bezpieczeństwem czy zdrowiem, wiążą się też z realizacją zadań publicznych nałożonych na gminy, którym "zostaną przekazane rowery elektryczne w formie pomocy rzeczowej".
GZM zakupi rowery elektryczne oraz przekaże je do gmin - z uwzględnieniem jednostek straży gminnej (miejskiej) lub policji na ich terenie - w odpowiedniej licznie wynikającej ze złożonych już wniosków samorządów. Na tej podstawie opracowano zakres pomocy przewidującej przekazanie gminom od 2 rowerów elektrycznych (np. do Bojszów, Ożarowic czy Wyr), po 10 (Bytom, Gliwice, Sosnowiec i Zabrze) i 11 (Katowice) takich jednośladów.
Już podczas inaugurującej program październikowej konferencji prasowej na Stadionie Śląskiem przedstawiciele GZM sygnalizowali, że aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, chcą kupić rowery elektryczne dla pracowników urzędów miast i gmin.
- Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji. Zaczynamy od siebie - chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin - mówiła wówczas Karolina Wadowska z zarządu Metropolii.
Przywołała badania, według których do pokonywania dystansu do 5 kilometrów "od drzwi do drzwi" nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower.
- Chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort - dodała Wadowska, podkreślając, że namawiając mieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinni dać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowych rowerów.
- Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower "oficjalnym" środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej i policji. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania - mówił w ub. roku przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.
Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów ma też być rozwój służącej temu infrastruktury. 22 stycznia br. zarząd GZM przyjął zamówiony w poprzednim roku dokument "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej". Ma on stać się jedną z podstaw działań Metropolii w tym zakresie - wraz ze studium systemu metropolitalnych tras rowerowych i analizą możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych w skali całej GZM.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.