- Przeładunki w polskich portach morskich przekroczyły w ubiegłym roku barierę 100 mln t i wyniosły 101,19 mln t. Taki poziom osiągnięto po raz pierwszy w historii - poinformował w środę PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W 2017 r. w polskich portach przeładowano 87 mln ton ładunków.
- To ogromny, historyczny sukces pokazujący dynamikę rozwoju polskich portów morskich. Czynimy starania, aby utrzymać tempo szybkiego wzrostu przeładunków, dlatego też realizujemy szeroki program inwestycyjny, który ma jeszcze mocniej poprawić te wyniki - powiedział Gróbarczyk.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało, że historyczna bariera 100 mln ton przeładunków w polskich portach została przekroczona, dzięki trzem największym portom morskim w Polsce. Do rekordu nie wliczono bowiem wyników pozostałych portów (jak np. Police, czy Kołobrzeg), które nie podlegają nadzorowi MGMiŻŚ.
Resort poinformował, że w 2018 r. w Porcie Gdańsk przeładowano 49,1 mln, co jest wynikiem o 22,77 proc. wyższym niż w 2017 r. Z kolei Port Szczecin-Świnoujście przeładował 28,6 mln t za cały 2018 r. - to o 13 proc. więcej niż w 2017 r.
Z danych resortu gospodarki morskiej wynika ponadto, że w Porcie Gdynia przeładowano w ubiegłym roku 23,49 mln t towarów - to wzrost w porównaniu z 2017 rokiem o 10,7 proc.
Łącznie wynik za 2018 r. był o prawie 16 proc. lepszy niż za 2017 r.
Na inwestycje na Wybrzeżu, głównie w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu do 2030 r. ma być przeznaczone ponad 25 mld zł.
W najbliższych 13 latach port w Gdańsku na rozbudowę i modernizację infrastruktury, m.in. na budowę portu centralnego ma otrzymać 8,6 mld zł, port w Gdyni na rozbudowę ponad 4,5 mld zł a zespół portów Szczecin-Świnoujście ponad 9,5 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.