W kwietniu 2020 r. powinny zakończyć się prace przy budowie liczącego ponad 3 km fragmentu zachodniej obwodnicy Gliwic. Miasto podpisało już umowę z wykonawcą inwestycji, która ma zostać zrealizowana w ciągu piętnastu miesięcy.
Chodzi o fragment lokalnej obwodnicy Gliwic, od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej, na który miasto pozyskało w 2017 r. unijną dotację.
Gliwice mają obwodnicę dla ruchu tranzytowego - w ciągu autostrad A4 i A1 oraz w znacznej części czteropasmowej drogi krajowej nr 88. Obwodnica o charakterze lokalnym, wewnątrz obwodnicy tranzytowej, ma być kolejnym elementem nowego układu komunikacyjnego miasta.
Na razie istnieje jej fragment zachodni - na odcinku od drogi nr 88 do ul. Sowińskiego. W ub.r. powstało też rondo na ul. Bojkowskiej - pierwszy element części południowej.
W ub.r. miasto finalizowało też przetarg na budowę odcinka zachodniej obwodnicy o długości 3,4 km. Ma on przebiegać polami w południowo-zachodniej części miasta - między centrum, śródmieściem i osiedlem Sikornik, a dzielnicą Ostropa i terenem wojskowym.
Przetarg ten rozstrzygnięto w sierpniu ub.r. Najkorzystniejszą ofertą okazała się złożona przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUIM - za ok. 82,6 mln zł. Podpisanie opiewającej na taką kwotę umowy stało się możliwe w styczniu br. - po zakończeniu postępowania odwoławczego oraz kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Zakontraktowany fragment zachodniej obwodnicy będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ul. Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie przewidziano profil dwujezdniowy. Rozbudowany zostanie też 600-metrowy odcinek ul. Rybnickiej - w rejonie skrzyżowania i węzła drogowego z autostradą A4.
Przebudowane zostaną też fragmenty dróg poprzecznych i powstaną nowe skrzyżowania: z ul. Ku Dołom, ul. Kosów i przedłużeniem ul. Biegusa. Wokół głównej drogi zaplanowano 7,5 km dróg serwisowych i gospodarczych. Wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Miasto zainwestuje też w zatokę dla służb kontrolnych i dwie zatoki z wagami samochodowymi.
Droga będzie oświetlona i wyposażona w urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) oraz stację meteorologiczną. Aby chronić korytarz ekologiczny doliny potoku Doa zaprojektowano estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 metrów.
Fragment ten będzie w przyszłości częścią drogi krajowej nr 78 Chałupki - Chmielnik. Przejmie ruch i funkcję drogi krajowej z obecnej, silnie obciążonej ruchem trasy wytyczonej przez ścisłe centrum miasta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.