PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 października 2018 10:05 Portal gospodarka i ludzie : : autor: Tomasz Rzeczycki 2,026 odsłon

Komunikacja: dwunasta dekada tramwajów elektrycznych

Niezrealizowany plan z 1911 r. zbudowania linii tramwajowej z Mysłowic do katowickiego Giszowca. Ze zbiorów Archiwum Państwowego w Katowicach
fot: ARC

Sto dwadzieścia lat temu, na początku października 1898 r., ruszyły pierwsze tramwaje elektryczne w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Wcześniej, bo od 1894 r., kursowały tramwaje parowe, początkowo tylko z Bytomia do Piekar Śląskich.

Przez dziesięciolecia tramwaje były podstawowym środkiem transportu dla sporej części górników udających się na szychtę. Nieprzypadkowo na terenie obecnego Zabrza linię z centrum miasta doprowadzono w 1936 r. do kopalni Guido, a w 1952 r. przedłużono ją do kopalni Makoszowy.

W Bytomiu w 1927 r. wybudowano linię tramwajową wzdłuż szosy do Będzina, kończąc ją przy świeżo oddanej do użytku kopalni rud metali Nowy Orzeł Biały. Podobnie pętla tramwajowa Plac Alfreda w północnych Katowicach związana jest z istniejącym tam szybem Alfred.

W ciągu dwunastu dekad kursowania tramwajów na Górnym Śląsku zdarzyło się sporo zapomnianych już epizodów. Od października 1946 r. do końca 1948 r. kursował nawet tramwaj pospieszny z Katowic przez Chorzów do Gliwic. Od listopada 1949 r. wprowadzono nocne tramwaje na wszystkich liniach, nawet na tych prowadzących na wieś.

W 1954 r. odgórną decyzją postanowiono, że wszystkie tramwaje w Polsce mają być malowane na czerwono i taki kolor obowiązywał na Górnym Śląsku przez kolejne dziesięciolecia.

W latach siedemdziesiątych w ramach unowocześniania wprowadzono nawet do tramwajów automaty biletowe. Były one jednak bardzo zawodne, więc Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach wycofało je od 1 lutego 1975 r.

Tramwajem do miasta Gwarków?
Sporo planów rozbudowy sieci tramwajowej w GOP nie doczekało się realizacji. W czasach stalinowskich obiecywano np. przedłużenie linii tramwajowej od Piekar Śląskich do Świerklańca i dalej do Tarnowskich Gór. W Bytomiu zamierzano połączyć tramwajami dzielnice Karb i Bobrek, co umożliwiło by dojazd do kopalni Bobrek.

We wsi Wieszowa zamierzano przedłużyć linię tramwajową o parę kilometrów do tamtejszego dworca kolejowego, leżącego na drugim końcu wioski. Żaden z tych zamiarów nie został zrealizowany.

Odwrotnie, nastąpił spory regres linii tramwajowych. Całkowicie zlikwidowany został wielokilometrowy fragment północno-zachodniej części sieci tramwajowej na Górnym Śląsku na pograniczu Zabrza, Bytomia i gminy Zbrosławice. Tramwaje kursowały tam na terenach wiejskich, słabo zurbanizowanych, a nawet przez lasy.

Pretekstem do takiego posunięcia była decyzja o zamknięciu wiaduktu kolejowego w Bytomiu Karbiu z powodu szkód górniczych i budowa nowego, tym razem nad torami. Równolegle do wiaduktu drogowego zbudowano wiadukt tramwajowy, istniejący do dzisiaj. Nie położono jednak na nim nigdy torów i stoi on bezużyteczny.

Kopalniana bocznica górą
Ciekawym przypadkiem była zlikwidowana w 1980 r. trasa tramwajowa w Bytomiu z dzielnicy Karb do lasu Dąbrowa Miejska. Jej dawny przebieg został przecięty i zasypany wysokim nasypem kolejowym bocznicy prowadzącej do kopalni Centrum. Ze zbocza nasypu jeszcze kilkanaście lat później wystawał przysypany słup trakcyjny.

Tramwaje w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym nie są i nie były jedynym na terenie Polski systemem tramwajów międzymiejskich. Z miasta do miasta lub też z miasta na wieś można było jeździć np. w aglomeracji koszalińskiej, w Kotlinie Jeleniogórskiej, w zagłębiu wałbrzyskim, czy też z Sopotu do Gdańska.

Tramwaj konny jeździł także na trasie Szczekociny - Sędziszów.

Obecnie elektryczne tramwaje międzymiejskie funkcjonują codziennie na trasach z Pabianic do Łodzi i z Lutomierska przez Konstantynów Łódzki do Łodzi, a tramwaj konny - okazjonalnie z miasta Mrozy do wsi Rudka na Mazowszu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Ryl 7 października 2018 13:08:29
    Profile Avatar

    Dajcie te tramwaje na staszic bo nam nogi juz wykreca od chodzenia z klamorami na plecach z gorki i pod górkę.....

  • YOSBE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,392 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]