PKN Orlen i Koleje Litewskie podpisały we wtorek, 14 sierpnia, porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Równocześnie ruszyła odbudowa torów z rafinerii Orlenu w Możejkach do łotewskiego Renge. Orlen zapowiedział budowę w Możejkach nowej instalacji petrochemicznej.
- Odbudowa torów ma nie tyle znaczenie ekonomiczne, co symboliczne. Pokazuje, że możemy zażegnać konflikt z przeszłości i budować współpracę na przyszłość. Dążeniem naszego rządu jest to, żeby Orlen czuł się jak w domu i mógł dalej inwestować i prowadzić działalność - oświadczył w Możejkach minister transportu Litwy Rokas Masiulis.
- Nieporozumienie które poskutkowało rozebraniem torów przed wieloma laty nie tylko wpłynęło na pogorszenie współpracy między spółkami, ale rzuciło cień na współpracę między naszymi krajami - ocenił Masiulis, dodając, że Orlen jest nowoczesną firmą, wprowadzającą nowoczesne technologie, tworzącą nowe miejsca pracy oraz odpowiedzialnym społecznie partnerem.
Rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw do Estonii i Łotwy
Po 10 latach od demontażu torów na tym odcinku, litewska rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii, gdzie lokowane jest do 20 proc. produkcji rafinerii w Możejkach.
- Zgodnie z umową, odbudowa torów powinna się zakończyć pod koniec 2019 r., wtedy też powinny nastąpić pierwsze przewozy na odbudowanej trasie - podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek na wspólnej z Masiulasem konferencji prasowej.
- Rozebranie torów padło cieniem nie tylko na biznes, ale także na stosunki obydwu narodów. Kończymy ten konflikt, otwieramy się na Łotwę i Estonię - dodał Obajtek.
Wzrośnie efektywność strategicznego projektu polskiej rafinerii
Szef PKN Orlen mówił, że efektywność wykorzystania rafinerii w Możejkach wzrośnie, a wraz z nią i jej znaczenie dla polskiej gospodarki i państw bałtyckich.
- Projekt śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego okazał się bardzo trafiony. Jest projektem strategicznym - podkreślał Obajtek.
Prezes Obajtek dodał, że coraz lepsze relacje biznesowe przekładają się na dalsze plany inwestycyjne.
- W lipcu uzyskaliśmy koncesję na budowę instalacji hydrokrakingu, która ma pogłębić nasz przerób ropy naftowej. Zakładamy, że instalacja będzie gotowa do 2022-2023 roku - wyjaśnił prezes PKN Orlen.
Orlen Lietuva zwiększy dostawy diesla do Polski
Litewska spółka Orlenu - Orlen Lietuva zadeklarowała także dalsze korzystanie z usług kolei litewskich. Jednocześnie podjęto zobowiązanie o przewozie produktów z Możejek w kierunku granicy z Polską.
- Obecnie sprowadzamy z Możejek do Polski 600 tys. t diesla rocznie. Docelowo, dzięki umowie z kolejami litewskimi, chcemy zwiększyć dostawy o kilkaset tysięcy ton - powiedział podczas konferencji prasowej prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
- Popyt w Polsce rośnie i spodziewamy się, że będzie nadal rósł w kolejnych latach, m.in. dzięki ograniczaniu szarej strefy - dodał.
Historyczny dzień zażegnania konfliktu
Prezes Kolei Litewskich Mantas Bartuška (były dyrektor generalny spółki Klaipedos Nafta zarządzającej m.in. litewskim terminalem pływającym LNG - przyp. netTG.pl) ocenił z kolei, że początek odbudowy torów to "historyczny dzień". Jak mówił, demontaż linii "był złym przykładem współpracy między spółkami i państwami, a dziś ten zły obraz usuwamy".
- To dzień partnerstwa i budowy wspólnej przyszłości. Tylko rozwijając infrastrukturę możemy oczekiwać rozwoju współpracy - dodał.
Bartuška podkreślał, że celem Kolei Litewskich jest zapewnienie usług transportowych i cieszy się, że mówi się o nowych kierunkach rozwoju i nowych ładunkach, które będą przewożone koleją.
- Ze swojej strony przyczynimy się do rozwoju działalności rafinerii w Możejkach i będziemy ją wspierali - zaznaczył.
Rafineria pracuje mimo odcięcia dostaw przez Rosjan
PKN Orlen w 2006 r. za 1,49 mld dol. kupił od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu 6 lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma obecnie 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.
W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do Możejek, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym surowiec dostarczany jest przede wszystkim tankowcami przez terminal morski w Butyndze, a częściowo koleją.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.