Sejm uchwalił w piątek, 20 lipca, nowelizację ustawy o akcyzie i Prawa celnego przewidującą wprowadzenie zerowej stawki akcyzą na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), jeżeli zostaną one przeznaczone do napędu silników spalinowych.
W głosowaniu wzięło udział 424 posłów, za uchwaleniem nowelizacji opowiedziało się 393, przeciw było 11, a 20 wstrzymało się.
Sejm odrzucił poprawki zgłoszone przez PO obniżające akcyzę na paliwa. Jak tłumaczył Janusz Cichoń (PO), miały one na celu "zniwelowanie skutku wprowadzonej niedawno opłaty emisyjnej". Zmianie takiej sprzeciwiało się ministerstwo finansów. Wiceminister Paweł Cybulski tłumaczył, że obniżenie akcyzy od paliw silnikowych mogłoby grozić niewypełnieniem kryterium minimalnego poziomu opodatkowania wynikającego z dyrektywy energetycznej. Poza tym dochody budżetu spadłyby o 2,1 mld zł.
Sejm wprowadził natomiast poprawkę zgłoszoną przez Wiesława Janczyka (PiS).
- Ona dotyczy zerowej stawki akcyzy, która będzie obowiązywać dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie - wyjaśniał Janczyk.
- Pozwala na zsynchronizowane wchodzenie przepisów zgodnie z ich kalendarzem zawartym w projekcie tej noweli dla innych zmian, jakie ona wnosi - uzasadniał.
Dodał, że dotyczy również "bardzo istotnego elementu zgodności opinii KE o pomocy publicznej dla tego typu regulacji" - tłumaczył. Wniosek Janczyka poparło ministerstwo finansów.
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym oraz Prawa celnego przede wszystkim wprowadza zerową akcyzę na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG) przeznaczony do napędu pojazdów silnikowych. Ma to być element walki ze smogiem. Rząd ma nadzieję, że dzięki nowym przepisom autobusy w wielu miastach będą napędzane wyłącznie LNG i CNG.
Dodatkowo nowelizacja zakłada, jak wskazano w jej uzasadnieniu, "wyłączenie z zakresu definicji ubytków wyrobów akcyzowych strat powstających podczas produkcji piwa i wyrobów winiarskich oraz zwolnienie od akcyzy ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających maksymalny poziom norm do wysokości równej rzeczywistym stratom, jeżeli podmiot udowodni ich naturalny charakter wynikający z właściwości wyrobów".
Według resortu finansów zmiana taka uprości i ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych zmniejszając obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców oraz ograniczy ponoszone przez nich koszty.
- Planowana równolegle zmiana aktów wykonawczych pozwoli na określenie norm dla szerszej niż obecnie grupy wyrobów akcyzowych w zakresie magazynowania i przemieszczania w drodze rozporządzenia, przyspieszy, ułatwi i ujednolici sposób określania norm ubytków w zakresie magazynowania i podczas produkcji - dodano.
Nowela eliminuje także wątpliwości interpretacyjne, związane z stosowaniem właściwych stawek akcyzy w przypadku wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe.
Uregulowano również właściwości organów podatkowych do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej i eksporcie wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, od których akcyzę zapłacono w Polsce. Dodatkowo, w przepisach celnych wskazano taki sam sposób naliczania i poboru odsetek pobieranych od należności celnych, jaki określono w ustawie Ordynacja podatkowa dla poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.