Na przełomie 2018 r. i 2019 r. gliwicki samorząd zamierza przeprowadzić przetarg na budowę tamtejszego Centrum Przesiadkowego. Pod koniec tego roku miasto zamierza wystąpić o 130 mln zł unijnego wsparcia do inwestycji szacowanej obecnie na ok. 250 mln zł.
Centrum Przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią Bramą Metropolii, ma powstać w latach 2019-2020 na kupionych przez miasto dawnych terenach kolejowych po północnej stronie dworca kolejowego. Ma skupić wszystkie środki transportu miejskiego, łącząc nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów czy lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.
Centrum Przesiadkowe będzie częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy.
Projektanta Centrum Przesiadkowego miasto wyłoniło w lutym 2017 r. Została nim firma PAS Projekt z Nadarzyna, która zaprojektowała m.in. przebudowę dworców kolejowych w Gliwicach i Gdyni.
W czwartek, 12 lipca, gliwicki samorząd podał w swoim biuletynie, że choć firma przedstawiła już projekty wstępne, nadal prowadzi uzgodnienia z zarządcami infrastruktury technicznej, które w przypadku uzgodnień dotyczących projektu teletechnicznego i elektrycznego "znacząco się przedłużają".
"Miasto poczyniło kroki w celu przyspieszenia dokonywania tych uzgodnień, jednakże termin przekazania dokumentacji, ustalony na 30 lipca br., może nie zostać dotrzymany" - zastrzegło biuro prasowe gliwickiego urzędu miasta. "Jako że projekt zawiera innowacyjne rozwiązania w zakresie zadaszenia dworca autobusowego, miasto zwróciło się również do naukowców z Politechniki Śląskiej, którzy zweryfikują przyjęte założenia i rozwiązania konstrukcyjne" - dodano.
Zamawiana dokumentacja projektowa miała zostać oparta na wybranej w 2016 r. wstępnej koncepcji projektowej biura An Archi Group. Jej zaletą miała być - jak przekonywali urzędnicy - "wyrazista forma zadaszenia" głównego obiektu, z "wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną" konstrukcją z drewna klejonego. Plusem przyjętego rozwiązania miał być m.in. "brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego".
Dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).
W czwartek miasto podało, że szacunkowy całkowity koszt realizacji projektu może wynieść nawet ok. 250 mln zł. Część mają pokryć środki europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionu centralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Gliwicki samorząd zasygnalizował, że zamierza wystąpić o kwotę ok. 130 mln zł z ZIT pod koniec bieżącego roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.