Projektowanie nowego węzła łączącego ekspresową trasę S1 m.in. z sosnowieckimi terenami inwestycyjnymi oraz centrum tego miasta wydłuży się. Powód to odstąpienie od umowy jednego z projektantów. GDDKiA planuje rozpocząć wybór kolejnego w III kw. br.
Chodzi o dwie różne inwestycje dotyczące tej samej ekspresowej trasy S1 (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP), w granicach Sosnowca - łączące się ze sobą w terenie. Według wstępnych uzgodnień miały być one przygotowywane i prowadzone równolegle - przez miasto oraz katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Miasto zamierza zbudować bezkolizyjny węzeł, będący połączeniem trasy S1 z terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnej kopalni piasku Maczki-Bór, obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dzielnicy Dańdówka oraz drogą w kierunku centrum miasta - poprzez zbudowaną już częściowo w poprzednich latach dwujezdniową drogę do ul. 11 Listopada.
Katowicki oddział GDKKiA z kolei zaplanował remont ok. 4,9 km trasy S1 w tym mieście, od węzła z ul. Lenartowicza do miejsca za jednostronnym zjazdem do terenów inwestycyjnych, które chce skomunikować miasto. Inwestycja Dyrekcji jest związana z dostosowywaniem nośności trasy S1 do przenoszenia nacisków 11,5 t/oś. W jej obrębie ma znaleźć się nowy węzeł.
Inwestycje miasta i GDDKiA miały być równolegle projektowane, a także podobnie realizowane, w latach 2019-2020. Dlatego obaj inwestorzy najpierw porozumieli się w tej sprawie, uzgadniając m.in. wzajemne konsultacje na etapie projektowania. Następnie w podobnym czasie prowadzili przetargi na wybór projektantów i w ub.r. podpisali z nimi umowy.
Zamówiony przez Sosnowiec w lipcu 2017 r. projekt (w spółce Complex Projekt) ma objąć częściowo bezkolizyjny węzeł na drodze S1 wraz z jej przebudową/poszerzeniem na długości ok. 1,1 km, a także budowę drogi o długości ok. 1,7 km (w tym skrzyżowania z łącznikiem, do istniejącej drogi na terenach inwestycyjnych).
Rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak przekazał PAP w poniedziałek, 9 lipca, że umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej, materiałów do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz dokumentów do przetargu dotyczącego przebudowy trasy S1, Dyrekcja zawarła z firmą Trakt pod koniec listopada ub.r.
Jak zaznaczył Prusak, wcześniejsze porozumienie - zawarte z inicjatywy samorządu - przewidywało, że budowa nowego węzła może być realizowana wcześniej oraz niezależnie od przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej.
- Założenie takie okazało się nierealne, bowiem obaj wykonawcy dokumentacji stwierdzili konieczność precyzyjnego określenia parametrów miejsc połączenia obu dokumentacji - podkreślił rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Jak przekazał, koncepcja węzła, który wykonywać ma Sosnowiec, determinowała rozwiązania przygotowywane przez spółkę Trakt w zakresie kluczowych rozwiązań np. sposobu krzyżowania się drogi gminnej i ekspresowej czy geometrii poszczególnych jezdni.
- Ponieważ prace wykonywane na rzecz miasta przebiegały wolniej niż zakładano, oddział kilkukrotnie zawieszał wykonywanie umowy z Traktem - wskazał Prusak.
Następnie spółka ta odstąpiła od umowy, wykorzystując umowną możliwość odstąpienia takiego ruchu, jeżeli sumaryczny okres zawieszenia będzie dłuższy niż 60 dni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.