Dwa przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinkach linii nr 131, czyli magistrali węglowej w województwie śląskim, unieważniły w poniedziałek, 25 czerwca, PKP PLK. W jednym najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł; w drugim - na 950 mln zł, przy budżecie 420 mln zł.
Informacje o unieważnieniu postępowań znalazły się w poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK. Chodzi o odcinki tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Jej najbardziej wysunięta na południe część to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego częścią kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.
Cztery przetargi dotyczące odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca ub.r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb), Kalina - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice.
Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W ub. tygodniu PLK otworzyły oferty w dwóch z tych czterech postępowań. W przetargu na odcinek Chorzów Batory - Nakło Śląskie, o budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex - 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI - 1,512 mld zł brutto.
W przetargu na odcinek Nakło Śląskie - Kalina, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI - 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol - 1 mld zł, ZUE - 954 mln zł brutto, a PORR - 982 mln zł brutto.
W poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK pojawiły się informacje o unieważnieniu obydwu postępowań. PKL uzasadnia, że oferty z najniższą ceną przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i której zwiększyć nie może.
Obecny termin składania ofert na odcinek Kalina - Rusiec Łódzki upływa 27 lipca br., a na odcinek Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice - 29 czerwca br.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).
Teraz, jak wynikało z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie, prace miały doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.