Makietę centrów miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zbudowało od marca 43 studentów Politechniki Śląskiej. Makietę wykonano w skali 1:500. Składa się 49 modułów o boku pół metra każdy. We wtorek, 12 czerwca, została zaprezentowana na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Będzie można ją tam oglądać do 19 czerwca, a później trafi do Urzędu Metropolitalnego.
Projekt został zrealizowany we współpracy z GZM. 43 studentów trzeciego roku architektury podczas zajęć „Struktura Miasta” stworzyło makietę 41 centrów miast i gmin, tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię - informuje portal nettg.pl Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej GZM.
41 centrów miast i gmin w skali 1:500
Elementów jest nieco więcej niż metropolitalnych gmin, ponieważ niektóre miasta, ze względu na złożoność ich zabudowy, zostały zaprezentowane na kilku polach. Miniatura Metropolii ma 5 metrów długości i 2,5 metrów szerokości. Towarzyszą jej również dedykowane plansze, prezentujące dane przeanalizowane przez studentów, a dotyczą one m.in. rozkładu struktury zabudowy w Metropolii czy struktury demograficznej.
- Teraz każdy z nas może zobaczyć jak wygląda Metropolia w miniaturce – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która odpowiada za kwestie związane z planowaniem przestrzennym.
– Chciałabym bardzo podziękować studentom za ich wytężoną oraz niezwykle precyzyjną pracę, ponieważ teraz każdy z nas może zobaczyć jak teraz wygląda zagospodarowania przestrzeni w metropolitalnych gminach. Myśląc o przyszłości, pracujemy nad stworzeniem ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Chcemy, aby ład przestrzenny w Metropolii kształtowany był w sposób zrównoważony, spójny i harmonijny – dodaje.
Projekt w formule PBL
Pomysłodawcą tego projektu był dr inż. arch. Tomasz Bradecki, który współprowadził zajęcia wraz z dr hab. inż. arch. Krzysztofem Kafką. Stworzenie makiety jest wynikiem eksperymentalnego podejścia, przeprowadzonego w formule PBL, czyli project based learning.
- Formuła PBL polega na nauczaniu poprzez projekty, które opracowywane są na podstawie danych dotyczących konkretnego obszaru z uwzględnieniem jego rzeczywistej specyfiki – wyjaśnia dr inż. arch. Tomasz Bradecki z Politechniki Śląskiej.
Architek tłumaczy, że każdą strukturę miast można przedstawić jako model rzeczywisty albo cyfrowy. Prezentacja może być wirtualna (modele 3D) lub przez syntetyczne modele rzeczywiste - makiety. Zadaniem studentów było zrealizowanie ujednoliconej prezentacji cyfrowej wraz z publikacją podstawowych informacji na temat Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. Drugim celem było wykonanie makiety rzeczywistej na podstawie wcześniej przygotowanego modelu 3D.
Podczas wtorkowej prezentacji studenci otrzymali pamiątkowe dyplomy, a najbardziej wyróżniający się - również metropolitalne gadżety.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.