Do końca 2020 r. w Częstochowie mają potrwać prace związane z, zakrojoną na największą jak dotąd skalę, całościową przebudową ok. 13 km linii tramwajowej w tym mieście. Warte ponad 114,5 mln zł przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.
We wtorek, 29 maja, uroczyście podpisano przy pętli "Fieldorfa – Nila" na Północy, która także będzie objęta pracami budowlanymi, umowę na przebudowę linii tramwajowej pomiędzy Północą a Rakowem, która będzie realizowana w ramach Programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie".
Inwestycja warta jest 114,5 mln zł i jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Największa inwestycja w historii częstochowskich tramwajów
- Czeka nas największa inwestycja tramwajowa od początku istnienia tej infrastruktury w naszym mieście. Będzie to nie tylko przebudowa sieci i torowiska, ale także szereg innych prac, które odmienią oblicze podróżowania tramwajem na trasie północ-południe. Mówimy de facto o budowie nowej linii tramwajowej w starym śladzie pomiędzy Rakowem a Północą – zapowiedział Mariusz Sikora, szef Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
Częstochowianie częściej mają wybierać tramwaje jako alternatywny środek transportu.
– Kiedy podróż będzie bardziej komfortowa i szybsza, a ta przebudowa to umożliwi, to łatwiej będzie do tego wyboru zachęcić pasażerów. Sto osób podróżujących tramwajem to kilkadziesiąt samochodów mniej na ulicy i czystsze powietrze. Wierzymy, że inwestycje tramwajowe jak i autobusowe, które realizujemy, przyczynią się do osiągnięcia takiego efektu – powiedział Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent miasta i pomysłodawca programu.
10 nowoczesznych tramwajów
Przypomnijmy, że przebudowa startej linii tramwajowej pomiędzy północną i południową częścią miasta to jeden z dwóch elementów składających się na tramwajową rewolucję w Częstochowie. Drugą częścią jest zakup kolejnych 10 nowoczesnych składów tramwajowych za 90 mln zł. Umowa na dostarczenie nowoczesnych pojazdów została podpisana z firmą PESA, która wyprodukowała jeżdżące po mieście od kilku lat Twisty.
Wersja o roboczej nazwie „Twist 2.0” w liczbie dziesięciu tramwajów dotrze do MPK w 2019 roku. Łącznie w częstochowską infrastrukturę tramwajową i tabor zostanie zainwestowanych w najbliższych kilkunastu miesiącach blisko 205 mln zł! 144 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków UE pozyskanych przez miasto na ten cel.
- To dla nas olbrzymi zaszczyt móc przeprowadzić tak ważną dla Częstochowy inwestycję komunikacyjną. Mamy doświadczenie w realizacji dużych zadań tramwajowych, dlatego mogę zapewnić, że częstochowianie będą zadowoleni z efektu końcowego naszej pracy – powiedziała Małgorzata Winiarek–Gajewska, prezes NDI S.A - lidera konsorcjum, które przeprowadzi roboty budowlane.
Inwestycja zostanie przeprowadzona w formule "projektuj i buduj". Pełny zakres zadania ma zostać zakończony w 19 miesięcy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.