Na przełomie maja i czerwca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ogłosi przetarg na opracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej. Metropolia dopuszcza przy tym różne technologie i rozwiązania - z wykorzystaniem obecnych linii, jak i budową zupełnie nowych.
W czwartek, 24 maja, członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek poinformował, że w piątek gotowy będzie opis tego zamówienia, a ogłoszenia przetargu należy spodziewać się w ostatnich dniach maja lub na początku czerwca.
- To będzie opracowanie mówiące - my to nazywamy "koleją metropolitalną" - generalnie o połączeniach szynowych, które powinny funkcjonować na terenie Metropolii. Koncepcja powinna zawierać różne - trzy, może cztery - warianty różnych technologicznie rozwiązań, możliwe do przeprowadzenia - powiedział PAP Kwitek.
Możliwych wiele rozwiązań - od tramwaju, przez metro po ciężką kolej
Warianty te będą mogły obejmować zarówno połączenia tworzone w oparciu o istniejącą infrastrukturę, budowaną od podstaw, jak i mieszaną - bez określenia technologii. Będą mogły uwzględniać różne typy transportu szynowego, od tramwaju, przez tzw. lekkie metro, po różne warianty kolei ciężkiej. Możliwe będzie różnicowanie rozwiązań w różnych częściach GZM.
O wyborze przesądzi studium transportowe Metropolii
Wybór poszczególnych wariantów zostanie dokonany m.in. na podstawie ustaleń powstającego obecnie studium transportowego, którego część związana z tzw. modelem ruchu (czyli przemieszczaniem się pasażerów w obrębie i okolicach GZM) będzie gotowa we wrześniu tego roku (całość studium ma być ukończona w 2019 r.).
- Dopiero na tej podstawie, wiedząc jak przemieszczają się pasażerowie, będziemy wiedzieli, jaki środek transportu zastosować do danego potoku pasażerskiego - wyjaśnił Kwitek. Dodał, że władze Metropolii zakładają, że koncepcja kolei metropolitalnej będzie gotowa do końca 2018 r. Efekty prac nad nią będą konsultowane z miastami i gminami członkowskimi oraz mieszkańcami.
Żadne pomysły nie są wykluczone
Pytany o przedstawione w środę przez koncerny Alstom i Bombardier dwie oferty budowy w Metropolii nowych połączeń szynowych, Kwitek wskazał, że to "jedne z wielu" możliwych wariantów.
- Nie wykluczamy na tym etapie żadnych możliwości - zapewnił członek zarządu Metropolii.
Alstom proponuje lekkie metro w partnerstwie publiczno-prywatnym
W środę koncern Alstom zorganizował w Chorzowie konferencję prasową, na której zaoferował budowę w Metropolii tzw. lekkiego metra - w oparciu o m.in. istniejące już rozwiązania; zapewniając gotowy produkt oraz finansowanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Oferta ta została przedstawiona tego samego dnia na organizowanej w Szczyrku przez Politechnikę Śląską konferencji nt. pojazdów szynowych, której jedna z sesji została poświęcona rozwiązaniom dla Metropolii. Podczas czwartkowej konferencji "Elektromobilność szansą rozwoju polskiej gospodarki" w Katowicach Kwitek poinformował, że ofertę dla GZM - w oparciu o własny produkt, tzw. monorail - przedstawił tam również koncern Bombardier.
Bombardier oferuje tzw. monorail
- To była tylko informacja, że te firmy są gotowe zaoferować metropolii swoje kompletne produkty - całe systemy bezzałogowe, autonomiczne, łącznie z ich obsługą. Nie ma oczywiście żadnych wyliczeń czy żadnych tras. Zgodnie z deklaracją firm odcinek 20-kilometrowy są w stanie wybudować w ciągu czterech i pół roku. Natomiast nikt nie mówił o kosztach - mówił podczas konferencji członek zarządu Metropolii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.